Abstract
The aim of this article is to show some possibilities of using autobiographical narratives in the learning and teaching languages. The first part, focused on theoretical aspects of autobiographical research, points to its functions, problems for the researcher and possible content to be examined. The second part describes an example of the author’s autobiographical narrative research study conducted among the students of philological (English philology) and non-philological (elementary education with English and management) fields of study, whose task was to write an autobiography entitled “My journey with a foreign
language”.
References
Bailey, K.M. 1995. „Competitiveness and anxiety in adult second language learning: looking at and through the diary studies”. (w) Brown, H.D. i Gonzo, S. (red.). Readings on Second Language Acquisition. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall Regents. 163 – 205.
Benson, P. 2002. „(Auto)biography and learners’ diversity”. (w) Benson, P. i Nunan, D. Learners’ Stories. Cambridge: CUP.
Brzeziński, J. i Siuta, J. 1991. Społeczny kontekst badań psychologicznych i pedagogicznych. Wybór tekstów. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Burzyńska, A. 2008. „Idee narracyjności w humanistyce”. (w) Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 21 – 36.
Curran, E. 2008. „Narratives of relevance: seizing (or not) critical moments”. (w) Cole, K.M. i J. Zuengler. (red.). The Research process in Classroom Discourse
Analysis. New York: Lawrence Erlbaum Associates.
Dryll, E. 2008. „Analiza tekstu narracji autobiograficznej z wykorzystaniem metod lingwistyki formalnej”. (w) Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro,
B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 117 – 132.
Jastrzębska, J. Dryll, E 2008. „Autonarracja osób o różnych stylach przywiązania. Wybrane techniki formalnej analizy tekstu”. (w) Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Klus- Stańska, D. 2002. „Narracje w szkole”. (w) Trzebiński, J. Narracja jako sposób rozumienia świata”. 189 – 220.
Kofta, M. i Doliński, D. 2000. „Poznawcze podejście do osobowości”. (w)Strelau, J. Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 2). Gdańsk: GWP. 561 – 600.
Konarzewski, K. 2000. Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.
Norton (Pierce), B. 1995. „Social identity, investment, and language learning”. TESOL Quarterly 29: 9 – 31.
Oleś, P. 2008. „Autonarracyjna aktywność człowieka”. (w)Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 37 – 52.
Schmidt, R. 1983. „Interacton, acculturation, the acquisition of communicative competence”. (w) Wolfson, N. i Judd, E. (red.). Sociolinguistics and TESOL. Rowley, MA: Newbury House. 137 – 74.
Schumann, J. 1978. The Pidginization Process: A Model for Second Language Acquisition. Rowley, MA: Newbury House.
Stemplewska-Żakowicz, K. 2008. „Obiektywność i inne metodologiczne cnoty z perspektywy postmodernistycznej wrażliwości badawczej”. (w) Janusz,
B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 37 – 52.
Tabor, U. 2008. Biograficzne uwarunkowania rozwoju naucz yciela. Analiza jakościowa. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Taylor, S. „Adjustment to threatening events: A theory of cognitive adaptation”. American Psychologist 38. 1161 – 1173.
Teutsch-Dwyer, M. 2002. „(Re)constructing masculinity in a new linguistic reality”. (w)Pawlenko, A., Blackledge, A., Piller, I i M. Teutsch-Dwyer (red.). Multilingualism, Second Language Acquisition, and Gender. New York: Mounton de Gruyter. 175 – 98.
Tokarska, U. 2001. „Narracja autobiograficzna w terapii i promocji zdrowia”. (w) Trzebiński, J. Narracja jako sposób rozumienia świata”. 221 – 261.
Trzebiński J. 2001. „Narracyjne konstruowanie rzeczywistości”. (w) Trzebiński, J. Narracja jako sposób rozumienia świata”. 17 – 42.
Trzebiński J. 2001. „Autonarracje nadają kształt życiu człowieka”. (w) Trzebiński, J. Narracja jako sposób rozumienia świata”. 43 – 80.
Żurko, M. 2008. „Wybrane metody analizy i interpretacji narracji autobiograficznej w ujęciu hermeneutycznym”. (w) Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 105 – 129.
License
Copyright (c) 1970 Dorota Werbińska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).