Abstract
This paper presents the possibilities and limitations of using psychological tests in glottodidactics. After a brief presentation of psychological variables that can be measured in glottodidactic research and specifying the concept of these tests and their psychometric quality criteria, the restrictions on their use by non-psychologists are revealed. The article focuses on analysing the core psychological and psychometric knowledge and skills that are essential for competent selection, administration and interpretation of such tests and that limit test access to qualified individuals as well as protect the instruments from misuse. Finally, some options for cooperation with qualified psychologists are suggested, to show the way for responsible and competent use of psychological tests in glottodidactics.
Literaturhinweise
AERA, APA, NCME; American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education.
Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzeziński, J. 2000a. « Teoria testów psychologicznych: ABC psychometrii » (w) Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 (red. J. Strelau). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzeziński, J. 2000b. « Problemy etyczne badań naukowych i diagnostycznych » (w) Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 (red. J. Strelau). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzeziński, J. 2005. Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J. 2008. « Stosowanie testów psychologicznych w badaniach diagnostycznych » (w) Etyka zawodu psychologa (red. J. Brzeziński, B. Chyrowicz, W. Poznaniak i M. Toeplitz-Winiewska). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ciechanowicz, A. 1996. « Prawne aspekty tworzenia, adaptacji, rozpowszechniania i stosowania testów psychologicznych » (w) Testy. Prawo. Praktyka (red. A. Ciechanowicz, A. Jaworowska i T. Szustrowa). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Dakowska, M. 2001. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki jęz yków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dakowska, M. 2008. « Determinanty przedmiotu badań glottodydaktycznych » (w) Kultury i jęz yki poznawać – ucz yć się – nauczać. Księga Jubileuszowa z okazji 65. urodzin Profesor Elżbiety Zawadzkiej-Bartnik (red. A. Jaroszewska i M. Torenc). Warszawa: Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Dörnyei, Z. 2005. The Psycholog y of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Gałązka, A. 2008. Motywacyjna rola dramy w glottodydaktyce. Kraków: Oficyna wydawnicza „Impuls”.
Hornowska, E. 2005. Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
ITC, Interational Test Commision. 2000. Wytyczne Międz ynarodowej Komisji ds. Testów (International Test Commision – ITC) z 2000 roku dotyczące stosowania testów: Wersja polska. Tłumaczenie autoryzowane przez Polskie Towarz ystwo Psychologiczne. http://www.practest.com.pl/files/ITC-Stosowanie_test%C3%B3w.pdf DW 15.10.2009.
Jaworowska, A. 2000. « Dostęp do testów psychologicznych i kompetencje zawodowe ich użytkowników » (w) Etyczne dylematy psychologa (red. J. Brzeziński i M. Toeplitz-Winiewska). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Komorowska, H. 1982. Metody badań empirycznych w glottodydaktyce. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Matczak, A. 2000. « Testy inteligencji i zdolności » (w) Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 (red. J. Strelau). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Matczak, A. 2007. Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
McDonough, S. 2004. « Psychology » (w) Routledge Encyclopedia of Language Teaching and Learning (red. M. Byram). London: Routledge.
PTP, Polskie Towarzystwo Psychologiczne (1994). Kodeks etyczno-zawodowy psychologa. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Rubacha, K. 2008. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Strelau, J. 2000. « Dylematy etyczne dotyczące publikacji naukowych oraz testów psychologicznych » (w) Etyczne dylematy psychologa (red. J. Brzeziński i M. Toeplitz-Winiewska). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Szustrowa, T. 1996. « Wokół zawodowych i etycznych standardów stosowania testów psychologicznych » (w) Testy. Prawo. Praktyka (red. A. Ciechanowicz, A. Jaworowska i T. Szustrowa). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. 1994. Dz. U. 1994 Nr 24 poz. 83 z późn. zm. http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU19940240083&type=3&name=D19940083Lj.pdf DW 15.10.2009.
Ustawa o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów. 2001. Dz. U. Nr 73 poz. 762 z późn. zm. http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU20010730763&type=3&name=D20010763Lj.pdf DW 15.10.2009.
Witkowska, E. 2009. « Etyka badań testowych » (w) Psychometria. Podstawowe zagadnienia (red. K. Fronczyk). Warszawa: Vizja Press & IT.
Lizenz
Copyright (c) 1970 Małgorzata Kolera
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Autoren:
Die Autoren der zur Veröffentlichung in der Zeitschrift Neofilolog angenommenen Texte sind verpflichtet, den Vertrag über die Erteilung einer kostenlosen Lizenz für die Werke mit der Verpflichtung zur Erteilung einer Sublizenz CC auszufüllen, zu unterzeichnen und an die Adresse der Redaktion zurückzusenden.
Gemäß Vertrag erteilen die Autoren auf die in der Zeitschrift Neofilolog veröffentlichten Texte der Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań eine nicht exklusive und kostenlose Lizenz und erlauben die Verwendung der Sublizenz Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Die Autoren behalten das Recht zur weiteren freien Verfügung über das Werk.
Benutzer:
Interessierte Onlinebenutzer dürfen die seit 2017 veröffentlichten Werke unter folgenden Bedingungen nutzen:
- Anerkennung der Urheberschaft - die Verpflichtung, zusammen mit dem verbreiteten Werk Informationen über die Urheberschaft, den Titel, die Quelle (Links zum Originalwerk, DOI) und die Lizenz selbst bereitzustellen;
- ohne Schaffung abgeleiteter Werke - das Werk muss in seiner ursprünglichen Form erhalten bleiben, ohne Zustimmung des Autors dürfen keine Studien, beispielsweise Übersetzungen, verbreitet werden.
Die Urheberrechte aller veröffentlichen Texte sind vorbehalten.
Sonstige:
Die Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań behält das Recht auf die Zeitschrift als Gesamtheit (Layout, Grafik, Titel, Umschlagsprojekt, Logo usw.).