Abstract
This paper presents the possibilities and limitations of using psychological tests in glottodidactics. After a brief presentation of psychological variables that can be measured in glottodidactic research and specifying the concept of these tests and their psychometric quality criteria, the restrictions on their use by non-psychologists are revealed. The article focuses on analysing the core psychological and psychometric knowledge and skills that are essential for competent selection, administration and interpretation of such tests and that limit test access to qualified individuals as well as protect the instruments from misuse. Finally, some options for cooperation with qualified psychologists are suggested, to show the way for responsible and competent use of psychological tests in glottodidactics.
References
AERA, APA, NCME; American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education.
Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzeziński, J. 2000a. « Teoria testów psychologicznych: ABC psychometrii » (w) Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 (red. J. Strelau). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzeziński, J. 2000b. « Problemy etyczne badań naukowych i diagnostycznych » (w) Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 (red. J. Strelau). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzeziński, J. 2005. Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J. 2008. « Stosowanie testów psychologicznych w badaniach diagnostycznych » (w) Etyka zawodu psychologa (red. J. Brzeziński, B. Chyrowicz, W. Poznaniak i M. Toeplitz-Winiewska). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ciechanowicz, A. 1996. « Prawne aspekty tworzenia, adaptacji, rozpowszechniania i stosowania testów psychologicznych » (w) Testy. Prawo. Praktyka (red. A. Ciechanowicz, A. Jaworowska i T. Szustrowa). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Dakowska, M. 2001. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki jęz yków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dakowska, M. 2008. « Determinanty przedmiotu badań glottodydaktycznych » (w) Kultury i jęz yki poznawać – ucz yć się – nauczać. Księga Jubileuszowa z okazji 65. urodzin Profesor Elżbiety Zawadzkiej-Bartnik (red. A. Jaroszewska i M. Torenc). Warszawa: Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Dörnyei, Z. 2005. The Psycholog y of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Gałązka, A. 2008. Motywacyjna rola dramy w glottodydaktyce. Kraków: Oficyna wydawnicza „Impuls”.
Hornowska, E. 2005. Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
ITC, Interational Test Commision. 2000. Wytyczne Międz ynarodowej Komisji ds. Testów (International Test Commision – ITC) z 2000 roku dotyczące stosowania testów: Wersja polska. Tłumaczenie autoryzowane przez Polskie Towarz ystwo Psychologiczne. http://www.practest.com.pl/files/ITC-Stosowanie_test%C3%B3w.pdf DW 15.10.2009.
Jaworowska, A. 2000. « Dostęp do testów psychologicznych i kompetencje zawodowe ich użytkowników » (w) Etyczne dylematy psychologa (red. J. Brzeziński i M. Toeplitz-Winiewska). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Komorowska, H. 1982. Metody badań empirycznych w glottodydaktyce. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Matczak, A. 2000. « Testy inteligencji i zdolności » (w) Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 (red. J. Strelau). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Matczak, A. 2007. Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
McDonough, S. 2004. « Psychology » (w) Routledge Encyclopedia of Language Teaching and Learning (red. M. Byram). London: Routledge.
PTP, Polskie Towarzystwo Psychologiczne (1994). Kodeks etyczno-zawodowy psychologa. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Rubacha, K. 2008. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Strelau, J. 2000. « Dylematy etyczne dotyczące publikacji naukowych oraz testów psychologicznych » (w) Etyczne dylematy psychologa (red. J. Brzeziński i M. Toeplitz-Winiewska). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Szustrowa, T. 1996. « Wokół zawodowych i etycznych standardów stosowania testów psychologicznych » (w) Testy. Prawo. Praktyka (red. A. Ciechanowicz, A. Jaworowska i T. Szustrowa). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. 1994. Dz. U. 1994 Nr 24 poz. 83 z późn. zm. http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU19940240083&type=3&name=D19940083Lj.pdf DW 15.10.2009.
Ustawa o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów. 2001. Dz. U. Nr 73 poz. 762 z późn. zm. http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU20010730763&type=3&name=D20010763Lj.pdf DW 15.10.2009.
Witkowska, E. 2009. « Etyka badań testowych » (w) Psychometria. Podstawowe zagadnienia (red. K. Fronczyk). Warszawa: Vizja Press & IT.
License
Copyright (c) 1970 Małgorzata Kolera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).