Abstract
The aim of the article is to present and characterize the difficulties faced by individuals with hearing impairments in learning foreign languages. The basis of the study is an analysis of the foreign language education process, conducted using the example of a high school student with a cochlear implant. The study takes into account the characteristics of communication difficulties experienced by individuals with hearing impairments and their acquisition of foreign language skills. This analysis formed the basis for designing research aimed at collecting data to illustrate the specific challenges in learning foreign languages faced by a person with hearing loss. The research was conducted using a qualitative approach, employing a single case study. The research problems focus on difficulties in learning foreign languages, forms of psychological and pedagogical support, and their evaluation. The study participants include: a third-year high school student, two English language teachers, and one German language teacher. Analysis of the empirical material highlights the difficulties in all language skills reported by the student and observed by the teachers. It also describes the student’s educational background and the forms of support systematically provided by the school, as well as those implemented occasionally in response to immediate challenges.
Literaturhinweise
Domagała-Zyśk E., Kłos-Dacka A., Zadrożniak M. (2017), Uczenie się języka obcego przez osoby korzystające z implantów ślimakowych. „Szkoła Specjalna”, nr 1, s. 17–27. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.7155
Domagała-Zyśk E., Karpińska-Szaj K. (2011), Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Flis R. (2011), Organizacja edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. „Edukacja i Dialog”, nr 1/2, s. 16–33.
Jas M., Jarosińska M. (2010), Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo MEN.
Janiszewska-Nieścioruk Z. (2010), Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Jaworska M. (2011), Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w procesie uczenia się i nauczania języków obcych w Polsce. „Neofilolog”, nr 36, s. 245–254.
Jaworska M. (2013), Indywidualizacja procesu nauczania języków obcych a instytucjonalny kontekst edukacyjny, „Lingwistyka Stosowana”, nr 8, s. 43–52.
Karpińska-Szaj K. (2015), Przygotowanie do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych: językowe narzędzia diagnostyczne w praktyce nauczycielskiej. „Neofilolog”, nr 45/2, s. 187–201. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2015.45.2.04
Karpińska-Szaj K. (2022), Niezwykłe dzieci, nieobce języki. O indywidualizacji w kształceniu językowym. Kraków: Impuls.
Komorowska H. (2004), Metodyka nauczania języków obcych w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.
Korzon A., Plutecka K. (2010), Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej. Kraków: Impuls.
Kosmalowa J, Szuchnik J. (2000), Funkcjonowanie szkolne pacjentów implantowanych objętych programem EARS. „Audiofonologia”, nr XVIII, s. 46–70.
Nijakowska J. (2016), Nauczyciel języka obcego wobec specyficznych trudności w uczeniu się. „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 32–38.
Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Petty G. (2010), Nowoczesne nauczanie. Sopot: GWP.
Pruszewicz, A. (1994), Zarys audiologii klinicznej. Poznań: Wydawnictwo AM.
Skarżyński H., Mueller-Malesińska M., Wojnarowska W. (1997), Klasyfikacje zaburzeń słuchu. „Audiofonologia”, tom X, s. 49–60.
Solnica J., Pankowska A. (2013), Rehabilitacja słuchowa pacjentów z częściową głuchotą korzystających z implantu ślimakowego – propozycja materiału językowego do zajęć. Doniesienie z praktyki logopedycznej. „Nowa Audiofonologia”, nr 2(1), s. 63–69. DOI: https://doi.org/10.17431/883856
Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J. (2014), Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: poradnik dla nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Zaremba L. (2014), Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. Warszawa: ORE.
Zawadzka-Bartnik E. (2010), Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie (z zaburzeniami i dysfunkcjami). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Zgoda M., Lorens A., Obrycka A., Putkiewicz-Aleksandrowicz J., Skarżyński H. (2014), Analiza porównawcza osiągnięć szkolnych trzynastolatków korzystających z implantu ślimakowego wszczepionego im przed ukończeniem 3 roku życia i słyszących rówieśników. „Nowa Audiofonologia”, nr 3(5), s. 66–74. DOI: https://doi.org/10.17431/893324
Żłobicki W., Maj B. (2012), Nierówność szans edukacyjnych – przyczyny, skutki, koncepcje zmian. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Lizenz
Copyright (c) 2025 Julia Klapa, Magdalena Łubiarz

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Autoren:
Die Autoren der zur Veröffentlichung in der Zeitschrift Neofilolog angenommenen Texte sind verpflichtet, den Vertrag über die Erteilung einer kostenlosen Lizenz für die Werke mit der Verpflichtung zur Erteilung einer Sublizenz CC auszufüllen, zu unterzeichnen und an die Adresse der Redaktion zurückzusenden.
Gemäß Vertrag erteilen die Autoren auf die in der Zeitschrift Neofilolog veröffentlichten Texte der Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań eine nicht exklusive und kostenlose Lizenz und erlauben die Verwendung der Sublizenz Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Die Autoren behalten das Recht zur weiteren freien Verfügung über das Werk.
Benutzer:
Interessierte Onlinebenutzer dürfen die seit 2017 veröffentlichten Werke unter folgenden Bedingungen nutzen:
- Anerkennung der Urheberschaft - die Verpflichtung, zusammen mit dem verbreiteten Werk Informationen über die Urheberschaft, den Titel, die Quelle (Links zum Originalwerk, DOI) und die Lizenz selbst bereitzustellen;
- ohne Schaffung abgeleiteter Werke - das Werk muss in seiner ursprünglichen Form erhalten bleiben, ohne Zustimmung des Autors dürfen keine Studien, beispielsweise Übersetzungen, verbreitet werden.
Die Urheberrechte aller veröffentlichen Texte sind vorbehalten.
Sonstige:
Die Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań behält das Recht auf die Zeitschrift als Gesamtheit (Layout, Grafik, Titel, Umschlagsprojekt, Logo usw.).
