Abstract
The aim of this article is the theoretical and empirical analysis of the issue of individualization of learning and teaching foreign languages with reference to open forms of work at foreign language lessons and in academic study. The empirical part is the report on the author’s own educational studies of open forms of work, conducted at lower-secondary school and in the academic context (at the pilot-phase). The starting point for the analysis is methodological background of educational and language teaching research. The conclusions may serve as the inspiration for further research in this field.References
Altrichter, H. P. Posch. 1990. Lehrer erforschen ihren Unterricht: eine Einführung in die Methoden der Aktionsforschung. Bad Heilbrunn/Obb: Klinkhardt.
Bräu, K. 2005: „Individualisierung des Lernens - zum Lehrerhandeln bei der Bewältigung eines Balanceproblems”. (in) Heterogenität als Chance: Vom produktiven Umgang mit Gleichheit und Differenz in der Schule. Padeborner Beiträge zur Unterrichtsforschung und Lehrerbildung. (Hrsg. K. Bräu U. Schwerdt). Münster: Lit Verlag, s. 129-150. Online im Internet: https://plaz.uni-paderborn.de/fileadmin/plaz/Profil_Umgang_mit_Heterogenitaet/Braeu_Karin_Schwerdt_Ulrich_Heterogenitaet_als_Chance.pdf [Zugang 2016-12-14].
Chałas, K. i A. Maj (red.). 2016. Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne.
Karpeta-Peć, B. 2008. Otwarty, aktywny, samodzielny... Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Karpińska, A. 2016. „Indywidualizacja jako zasada i wartość w procesie kształcenia”. (w) Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. (red. K. Chałas i A. Maj). Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, str. 428-434.
Klein-Landeck, M.2004. „Differenzierung und Individualisierung beim offenen Arbeiten”. Pädagogik, 12: 30-33.
Konarzewski, K. 2000. Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.
Kupisiewicz, Cz. i M. 2009. Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.
Łobocki, M. 1999.Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Łobocki, M. 2000. Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Matczak, A. 2004. „Style poznawcze”. (w) Psychologia. Tom 2. (red. J. Strelau). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Paradies, L. i H. J. Linser. 2008.Differenzieren im Unterricht. Berlin: Cornelsen Scriptor Verlag.
Peschel, F. 2002: „Öffnung des Unterrichts - ein Stufenmodell”. (in) Berufseinstieg: Grundschule. Leitfaden zum Studium und Vorbereitungsdienst. (Hrsg. H. Barnitzky, R. Christiani). Berlin: Cornelsen Scriptor, s. 235-239.
Riemer, C. J. Settinieri. 2010. „Empirische Forschungsmethoden in der Zweit- und Fremdsprachenerwerbsforschung”. (in) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch. Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft. (Hrsg. H.-J. Krumm, C. Fandrych, B. Hufeisen, C. Riemer). Berlin, New York: De Gruyter Verlag, s. 764-781. Online im Internet: http://moodle2.unifr.ch/pluginfile.php/218612/mod_resource/content/1/G-23_Riemer-Settinieri_2010.pdf [Zugang 2016-07 28].
Schlömerkemper, J. 1976. „Lernen im Widerspruch - Thesen zu einer realistischen Differenzierungsdiskussion”. Gesamtschule, 2: 4-7.
Schratz, M. T. Westfall-Greiter. 2010. „Das Dilemma der Individualisierungsdidaktik. Plädoyer für personalisiertes Lernen in der Schule”. Journal für Schulentwicklung. Re-Vision Schulentwicklung - Lernen im Fokus, 1: 18-31. Online im Internet: www.uibk.ac.at/ils/mitarbeiter/mschratz/pub/personalisierung-individualisierung.pdf [Zugang 2016-07-28].
Schwerdtfeger, I. 2001. Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Fernstudieneinheit 29. München: Goethe Institut Inter Nationes.
Skrzetuska, E. (red.). 2011. Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja. Uzdolnienia. Refleksja nauczyciela. Lublin: Wydawnictwo Marii Curie-Skłodowskiej.
Skrzetuska, E. 2011. „Poziomy i wymiary indywidualizacji w edukacji wczesnoszkolnej”. (w) Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja. Uzdolnienia. Refleksja nauczyciela. (red. E. Skrzetuska). Lublin: Wydawnictwo Marii Curie-Skłodowskiej, str. 37-60.
Wilczyńska, W. i A. Michońska-Stadnik. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo AVALON.
License
Copyright (c) 2017 Beata Karpeta-Peć
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).