Abstract
The article discusses the problem of language anxiety in foreign language learning. The author presents definitions and typologies anxiety,the biological symptoms of anxiety and their interpretation. A research study, conducted on a group of students of Applied Linguistics is described. The investigation included if they are afraid of speaking in German classes and during the exam, or if they are afraid of their German teacher. The results of the study show that communication apprehension, test anxiety, social anxiety, final grades, attitude to the teacher, and self-assessment are some of the reasons for language anxiety in the foreign language learning process.
References
Braun, M. 2012. Gry codzienne i pozacodzienne. O komunikacyjnych aspektach aktorstwa. Kraków: UNIVERSITAS.
Byra, S. i M. Parachimiuk. 2009. Osobowościowe i społeczne uwarunkowania radzenia sobie ze stresem przez studentów pierwszego roku. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Catanzaro, D. A. de. 1999. Motywacje i emocje. W ujęciu ewolucyjnym, fizjologicznym, rozwojowym i społecznym. (tłum. A. Wojciechowski). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Darwin, C. 1955 (I wyd. 1872). The expression of the emotions in man and animals. New York: Philosophical Library.
Figarski, W. 2003. Proces glottodydaktyczny w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Horwitz, E. K. 1986. „Preliminary evidence for the reliability and validity of a foreign language anxiety scale”. TESOL Quarterly, 20, str. 559-562.
Juroszek, W. 2010. Autoprezentacja młodzieży szkolnej. Emocjonalne i poznawcze konsekwencje deprecjonującej i faworyzującej autoprezentacji u młodzieży z wysokim i niskim lękiem społecznym. Kraków: Impuls.
Kępiński, A. 1977. Lęk. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Komorowska, H. i D. Obidniak. 2002. Stopień po stopniu. Rozwój zawodowy nauczyciela języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Leary, M. i R. M. Kowalski. 2001. Lęk społeczny. (tłum. E. Zaremba). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Ledwoch, M. 1993. „Obraz siebie w sytuacji przeżywanego lęku”. (w) Lęk. Różnorodność przeżywania. (red. W. Tłokiński). Warszawa: ARX REGIA, str. 28-34.
Leeuw de, H. 1995. „Über die Angst beim Fremdsprachenlernen in der Grundschule”. (w) Didaktik des Fremdsprachenlernens. (red. L. Bredella i H. Christ). Tübingen: Gunter Narr Verlag, str. 170-185.
Libiszowska-Żółtkowska, M. 2007. „Wprowadzenie”. (w) Czego obawiają się ludzie? Współczesne zagrożenia społeczne – diagnoza i przeciwdziałanie. (red. M. Libiszowska-Żółtkowska). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, str. 9-20.
MacIntyre, P. D. 1999. „Language anxiety: A view of the research for language teachers”. (w) Affect in foreign language and second language learning. A practical guide to creating a low-anxiety classroom atmosphere. (red. D. J. Young). Boston: McGraw-Hill, str. 24-45.
Piechurska-Kuciel, E. 2008. Language anxiety in second grammar school students. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Piechurska-Kuciel, E. 2011. „Trudności w rozwijaniu sprawności interakcyjnych – rola lęku językowego”. (w) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia (red. H. Komorowska). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf, str. 239-258.
Płużek, Z. 1993. „Lęk charakterologiczny”. (w) Lęk. Różnorodność przeżywania. (red. W. Tłokiński). Warszawa: ARX REGIA, str. 35-48.
Smółka, P. 2007. „Lęk społeczny i nieśmiałość”. (w) Czego obawiają się ludzie? Współczesne zagrożenia społeczne – diagnoza i przeciwdziałanie. (red. M. LibiszowskaŻółtkowska). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, str. 9-20.
Steiner, G. i J. Hermann. 2007a. „Angst vor weißen Kitteln – Klassisches Konditionieren”. (w) Lernen. 20 Szenarien aus dem Alltag. (red. G. Steiner). Bern: Verlag Hans Huber, str. 15-27.
Steiner, G. i J. Hermann. 2007b. „Keine Angst vor Examen! – mehr als nur Desensibilisierung”. (w) Lernen. 20 Szenarien aus dem Alltag. (red. G. Steiner). Bern: Verlag Hans Huber, str. 124-141.
Stölting, W. 1987. „Affektive Faktoren im Fremdsprachenerwerb”. (w) Gesteuerter Zweitspracherwerb. Voraussetzungen und Konsequenzen für den Unterricht. (red. E. Apeltauer). München: HueberVerlag, str. 99-110.
Tłokiński, W. 1993. „Determinanty społeczne, poznawcze i somatyczne w mechanizmie lęku komunikacyjnego”. (w) Lęk. Różnorodność przeżywania. (red. W. Tłokiński). Warszawa: ARX REGIA, str. 99-110.
License
Copyright (c) 2017 Izabela Bawej
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).