Abstract
This article reports a qualitative research project focused on examining the professional biographies of four post-service Polish teachers of foreign languages. The main objective was to find out what experiences in their professional biographies the participants perceived as the most critical, and to see if those memories were roughly similar in the participants’ accounts. Following Karol Wojtyła’s (1994) anthropological views connected with a person’s structure and their dynamism, the study discusses the subjects’ experiences relating to teacher reactivity, emotivity and agency against the socio-political background of Poland in the period before and after political transformation.References
Biedroń, A. 2012. Cognitive-Affective Profile of Gifted Adult Foreign Language Learners. Słupsk: Akademia Pomorska.
Birch, B. M. 2009. The English Language Teacher in Global Civil Society. New York: Routledge.
Dörnyei, Z. 2009. „The L2 Motivational Self System” (w:) Motivation, Language Identity and the L2 Self (red. Z. Dörnyei i E. Ushioda). Bristol-Buffalo-Toronto: Multilingual Matters: 9-42.
Dubas, E. 2011. “Ja mam parę żyć – uczenie się z własnej biografii (w świetle analizy jednego wywiadu)” (w:) Uczenie się z (własnej) biografii (red. E. Dubas i W. Świtalski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 197-213.
Gardner, R.C. i W.E. Lambert. 1972. Attitudes and Motivation in Second Language Learning. Rowley, MA: Newbury House.
Jaroszewska, A. 2013. Nauczanie języków obcych seniorów w Polsce. Kraków: Impuls.
Kwiatkowska, H. 2004. Tożsamość nauczycieli. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Lalak, D. 2010. Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Ligus, R. 2009. Biograficzna tożsamość nauczycieli. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Łatacz, E. 2011. „Osoba i jej rozwój – analiza w oparciu o poglądy Karola Wojtyły – propozycje ‘klucza’ do uczenia się z własnej biografii” (w:) Uczenie się z (własnej) biografii (red. E. Dubas i W. Świtalski). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 91-104.
Malewski, M. 2010. Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Norton, B. 2013. Identity and Language Learning. Extending the Conversation. Bris-tol: Multilingual Matters.
Nowak-Łojewska, A. 2011. Od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.
Pavlenko, A. 2007. „Autobiographic narratives as data in applied linguistics”. Applied Linguistics 28(2): 163-188.
Risager, K. 1998. „Language teaching and the process of European integration” (w:) Language Learning in Intercultural Perspective (red. M. Byram i M. Fleming). Cambridge: Cambridge University Press: 242-254.
Wejland, A.P. 2011. „Tożsamość i obcość w naukowym świecie humanistów” (w:) Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna (red. M. Kafar). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 15-36.
Werbińska, D. 2004. Skuteczny nauczyciel języka obcego. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Wojtyła, K. 1994. Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: KUL.
Wojtyła, K. 1999. Rozważania o istocie człowieka. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.
License
Copyright (c) 2019 Neofilolog
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).