Abstrakt
This article reports a qualitative research project focused on examining the professional biographies of four post-service Polish teachers of foreign languages. The main objective was to find out what experiences in their professional biographies the participants perceived as the most critical, and to see if those memories were roughly similar in the participants’ accounts. Following Karol Wojtyła’s (1994) anthropological views connected with a person’s structure and their dynamism, the study discusses the subjects’ experiences relating to teacher reactivity, emotivity and agency against the socio-political background of Poland in the period before and after political transformation.Bibliografia
Biedroń, A. 2012. Cognitive-Affective Profile of Gifted Adult Foreign Language Learners. Słupsk: Akademia Pomorska.
Birch, B. M. 2009. The English Language Teacher in Global Civil Society. New York: Routledge.
Dörnyei, Z. 2009. „The L2 Motivational Self System” (w:) Motivation, Language Identity and the L2 Self (red. Z. Dörnyei i E. Ushioda). Bristol-Buffalo-Toronto: Multilingual Matters: 9-42.
Dubas, E. 2011. “Ja mam parę żyć – uczenie się z własnej biografii (w świetle analizy jednego wywiadu)” (w:) Uczenie się z (własnej) biografii (red. E. Dubas i W. Świtalski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 197-213.
Gardner, R.C. i W.E. Lambert. 1972. Attitudes and Motivation in Second Language Learning. Rowley, MA: Newbury House.
Jaroszewska, A. 2013. Nauczanie języków obcych seniorów w Polsce. Kraków: Impuls.
Kwiatkowska, H. 2004. Tożsamość nauczycieli. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Lalak, D. 2010. Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Ligus, R. 2009. Biograficzna tożsamość nauczycieli. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Łatacz, E. 2011. „Osoba i jej rozwój – analiza w oparciu o poglądy Karola Wojtyły – propozycje ‘klucza’ do uczenia się z własnej biografii” (w:) Uczenie się z (własnej) biografii (red. E. Dubas i W. Świtalski). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 91-104.
Malewski, M. 2010. Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Norton, B. 2013. Identity and Language Learning. Extending the Conversation. Bris-tol: Multilingual Matters.
Nowak-Łojewska, A. 2011. Od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.
Pavlenko, A. 2007. „Autobiographic narratives as data in applied linguistics”. Applied Linguistics 28(2): 163-188.
Risager, K. 1998. „Language teaching and the process of European integration” (w:) Language Learning in Intercultural Perspective (red. M. Byram i M. Fleming). Cambridge: Cambridge University Press: 242-254.
Wejland, A.P. 2011. „Tożsamość i obcość w naukowym świecie humanistów” (w:) Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna (red. M. Kafar). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 15-36.
Werbińska, D. 2004. Skuteczny nauczyciel języka obcego. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Wojtyła, K. 1994. Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: KUL.
Wojtyła, K. 1999. Rozważania o istocie człowieka. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Dorota Werbińska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).