The certificate examination in English and Polish at C2 level: a comparative analysis
PDF (Język Polski)

Keywords

language testing
Polish as a foreign language
comparative glottodidactics
state certificate examinations in Polish as a foreign language
Cambridge exams

How to Cite

Banach, M. (2019). The certificate examination in English and Polish at C2 level: a comparative analysis. Neofilolog, (53/1), 71–88. https://doi.org/10.14746/n.2019.53.1.5

Abstract

The amendment to the Polish Language Act in 2015 has resulted in significant changes in the system of the state certificate examinations in Polish as a foreign language. One of the changes is a revised format of the certificate examination at C2 level. The author begins by briefly presenting the recent revisions to the test. The Polish examination is then compared with its English equivalent: C2 Proficiency, a renowned British test which has undergone numerous changes since its first administration in 1913. The comparative analysis is focused on the structure of both examinations and their parts, task types that are used and skills that are tested. Through showing similarities and differences between the analyzed language proficiency tests the author reflects on practical implications of various choices made by experts who are responsible for test design and development.

https://doi.org/10.14746/n.2019.53.1.5
PDF (Język Polski)

References

Angielsko-polsko-słoweński glosariusz terminów z zakresu testowania biegłości językowej (2004), Kraków: Universitas.

Bachman L.F. (1990), Fundamental considerations in language testing. Oxford: Oxford University Press.

Banach M. (2018), Rozumienie tekstu pisanego przez zdających egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego (w) „Język Polski”, R. XCVIII, z. 2, str. 61-80.

Cambridge English Proficiency 2. Authentic examination papers with answers (2015), Cambridge: Cambridge University Press.

Cambridge English Proficiency. Handbook for teachers for exams from 2016 (2016), Cambride: Cambridge Assessment Group. Online: https://www.cambridgeenglish.org/Images/168194-cambridge-english-proficiency-teachers-handbook.pdf [DW 10.12.2018]

Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume with New Descriptors (2018), Strasbourg: Council of Europe. Online: https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989 [DW 10.12.2018]

Docherty C., Howden D. (2013), Consulting stakeholders as part of the Cambridge English: Proficiency exam revisions (w) „Research notes”, nr 51, str. 18-21. Online: https://www.cambridgeenglish.org/Images/130828-research-notes-51-document.pdf [DW 03.12.2018]

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (2003), Warszawa: Wydawnictwa CODN.

Komorowska H. (2002), Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Lim G.S. (2013), Components of an elaborated approach to test validation (w) „Research notes”, nr 51, str. 11-14. Online: https://www.cambridgeenglish.org/Images/130828-research-notes-51-document.pdf [DW 04.12.2018]

Państwowe Egzaminy Certyfikatowe z Języka Polskiego jako Obcego. Przykładowy test dla poziomu zaawansowanego: PL-C2 (2008), Warszawa: Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego.

Państwowe Egzaminy Certyfikatowe z Języka Polskiego jako Obcego. Standardy wymagań egzaminacyjnych (2003), Warszawa: Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego – Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.

Prizel-Kania A. (2018), Wpływ badań tekstów mówionych na dobór materiałów do egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego – bilans dziesięciolecia (w) „Język Polski”, R. XCVIII, z. 2, str. 81-95.

Seretny A., Lipińska E. (2005), ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków: Universitas.

Zeronis R., Elliot M. (2013), Development and construct of revised Cambridge English: Proficiency (w) „Research notes”, nr 51, str. 22-30. Online: https://www.cambridgeenglish.org/Images/130828-research-notes-51-document.pdf [DW 03.12.2018]

NETOGRAFIA

http://certyfikatpolski.pl/dla-zdajacych/przykladowe-testy-zbiory-zadan/ [DW 04.12.2018]

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20030730661 [DW 26.11.2018]

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20031911871 [DW 26.11.2018]

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150001132 [DW 26.11.2018]

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160000405 [DW 26.11.2018]

https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989 [DW 28.11.2018]

https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/cambridge-english-scale/ [DW 06.12. 2018]

https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/proficiency/preparation/ [DW 05.12. 2018]