Abstract
The paper addresses the emergence of interdisciplinarity in humanities research. In the first section, it looks at various conceptions of interdisciplinarity. Then, it discusses an interdisciplinary nature of reading research,
overviewing the concept of reading as explored by different fields of science. Finally, as an example of an interdisciplinary study into reading comprehension, the study conducted by the author of the paper is presented. The process of planning and the initial stages of conducting the study are discussed, along with the advantages of drawing on several disciplines in the study.
References
Barton, D. 1994. Literacy. Oxford: Blackwell.
Białecki, I. 1996. „Alfabetyzm funkcjonalny”. Res Publica 6: 68-76.
Britton, B.K. 1994. „Understanding expository text. Building mental structures to induce insights” (w) Handbook of psycholinguistics (red. Morton A. Gernsbacher). San Diego: Academic Press: 641-674.
Block, E.L. 1986. „See how they read: comprehension monitoring of L1 and L2 readers”. TESOL Quarterly 26(2): 319-343.
Chodkiewicz, H. 2000. Vocabulary acquisition from the written context. Inferring word meaning by Polish learners of English. Lublin: Maria Curie-Skłodowska University Press.
Dijk van, T.A. i W. Kintsch. 1983. Strategies of discourse comprehension. New York: Academic Press.
Droździał-Szelest, K. 1997. Language learning strategies in the process of acquiring a foreign language. Poznań: Motivex.
Eco, U. 2007. Sześć przechadzek po lesie fikcji. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Gernsbacher, M.A. 1990. Language comprehension as structure building. Hillsdale: N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.
Halliday, M.A.K. i R. Hasan. 1985. Language, context and text: Aspects of language in a social – semiotic perspective. Victoria: Deakin University Press.
Hobot, J. 2004. „Poststrukturalne kierunki badawcze w szkolnej praktyce polonistycznej, czyli o związkach teorii literatury i metodyki” (w) Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty (red. A. Janus-Sitarz). Kraków: Universitas: 173-189.
Hosenfeld, C. 1977. „A preliminary investigation of the reading strategies of successful and non-successful second language learners”. System 5(2): 110-123.
Iser, W. 1976. The act of reading. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Johns, A.M. 1997. Text, role and context. Developing academic literacies. Cambridge: Cambridge University Press.
Kloch, Z. 2007. Interdyscyplinarność w naukach humanistycznych – Tekst wygłoszony na ogólnopolskiej konferencji „Interdyscyplinarność w naukach społecznych – możliwość czy powinność” zorganizowanej w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN (21 listopada 2007). http://www.obta.uw.edu.pl/pl/node/61DW 13.10.2009.
Konarzewski, K. 2002. Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Kowalikowa, J. 2004. „Tekst cudzy – tekst własny” (w) Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury (red. A. Janus-Sitarz). Kraków: Universitas: 15-53.
Kusiak, M. i E. Bandura. 2007. „Facilitating educated talk while working with written texts in an academic foreign language classroom” (w) PASE Papers 2007. Vol. 1: Studies in language and methodology of teaching foreign languages (red. J. Arabski, D. Gabryś-Barker i A. Łyda). Katowice: University of Silesia: 309-328.
McCormick, K. 1994. The culture of reading and the teaching of English. Manchester: Manchester University Press.
Mosorska, E. i B. Wojciechowska. 2008. „Rzetelność i efektywność badań rozwoju osobistej kompetencji komunikacyjnej w ustnych interakcjach obcojęzycznych”. Neofilolog 31: 41-49.
Myrdzik, B. 1996. „O hermeneutyce w perspektywie edukacji polonistycznej (część II)”. Język polski w szkole średniej 4 (1995/1996): 45-51.
Nycz, R. 2006. „Wprowadzenie” (w) Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy (red. M. P. Markowski i R. Nycz). Kraków: Universitas: 5-38.
Pilch, A. 2004. „Hermeneutyka jako metoda interpretowania tekstów poetyckich” (w) Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty (red. A. Janus-Sitarz). Kraków: Universitas: 191-215.
Ricoeur, P. 1989. Język, tekst, interpretacja. Warszawa: PIW.
Wallace, C. 2005. Critical reading in language education. London: Palgrave. Macmillan.
Wilczyńska, W. 2002. Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Wilkoń, A. 2002. Spójność i struktura tekstu. Kraków: Universitas.
Żydek-Bednarczuk, U. 2005. Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu. Kraków: Universitas.
License
Copyright (c) 2010 Monika Kusiak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).