Abstract
The present paper focuses on one of the theories supporting affect in foreign language learning, namely the theory of autobiographical memory. In contrast to mother tongue use, interaction during a foreign language
lesson is a one-dimension-phenomenon taking place „here and now” that does not register in the personal history of the learner. Activation of the autobiographical memory could overcome these limitations. After the
presentation of the characteristics of autobiographical memory, such as the emotional index and its relation to the time and place of the situation, the ways of activating it during foreign language lessons will be described.
References
Anisimowicz, B. 2000. Alternatywne nauczanie języków obcych w XX wieku. Warszawa: DiG.
Apelt, W. 1996a. «Motivation im Fremdsprachenunterricht – Bilanz und Ausblick (1)». Fremdsprachenunterricht 2: 81-89.
Apelt, W. 1996b. «Motivation im Fremdsprachenunterricht – Bilanz und Ausblick (2)». Fremdsprachenunterricht 3: 166-171.
Apelt, W./Koernig, H. 1994. «Affektivität im Fremdsprachenunterricht (1)». Fremdsprachenunterricht 3: 161-168.
Baur, R.-S. 1990. Superlearning und Suggestopädie, Grundlagen – Anwendung, Kritik-Perspektiven. Berlin, München: Langenscheidt.
Bielicka, M. 2005. «Wartości – temat trendy czy passé?» (w) Edukacja czyni człowieka etycznym, Materiały IV Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Dydaktycznej. (red. L. Szczuka-Dorna i B. Skwarska). Poznań: Studium Języków Obcych PP.
Bielicka, M. 2006. Personalizacja treści pozajęzykowych na zajęciach praktycznych z języka niemieckiego. Niepublikowana praca doktorska. ILS UAM Poznań.
Damasio, A.-R. 2002. Błąd Kartezjusza. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Dörney, Z. 2002. «Wie motiviere ich richtig?». Deutsch als Fremdsprache 26: 16-17.
Edelmann, W. 1996. Lernpsychologie. Weinheim: Beltz Psychologie Verlags Union.
Gardner, H. 2002. Inteligencje wielorakie, Teoria w praktyce. Poznań: Media Rodzina.
Goleman, D. 1997. Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.
Iluk, J. 2002. «Probleme der Befähigung zum Ausdruck von Emotionen in der Fremdsprache aus curricularer Sicht». Deutsch als Fremdsprache 2: 96-102.
Kolańczyk, A.; Fila-Jankowska, A.; Pawłowska-Fusiara, M.; Sterczyński, R. 2004. Serce w rozumie, Afektywne podstawy orientacji w otoczeniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Komorowska, H. 1978. Sukces i niepowodzenie w nauce języka obcego. Warszawa: WSiP.
Komorowska, H. 1988. Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
LeDoux, J. 2000. Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina.
Markowitsch, H. J.; Welzer, H. 2005. Das autobiographische Gedächtnis. Hirnorganische Grundlagen und biosoziale Entwicklung. Stuttgart: Klett-Cotta.
Maruszewicz, T. 2001. Psychologia poznania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Mietzel, G. 2003. Psychologia kształcenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Moskowitz, G. 1978. Caring and sharing in the Foreign Language Class. Rowley, Massachusetts: Newbury House Publishers.
Ortner, B. 1998. Alternative Methoden im Fremdsprachenunterricht. Ismaning: Max Hueber Verlag.
Pritzel, M.; Brandt, M.; Markowitsch, H. J. 2009. Gehirn und Verhalten. Ein Grundkurs der physiologischen Psychologie. Heidelberg: Spektrum Verlag.
Riemer, C. 2005. «DaF-Lernende-alles Exoten? Motivationsforschung und Deutsch als Fremdsprache» (w) Innovationen – neue Wege im Deutschunterricht (red. H.-J. Krumm, P. Portmann-Tselikas). Insbruck: Studien Verlag.
Schaffer, H. R. 2006. Rozwój społeczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Schwerdtfeger, I. 1996. «Ansätze für eine anthropologische Begründung der Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache». Informationen DaF 23-4: 430-442.
Siek-Piskozub, T. 1995. Gry, zabawy i symulacje w procesie glottodydaktycznym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Siek-Piskozub, T.; Wach, A. 2006. Muzyka i słowa. Rola piosenki w przyswajaniu języka obcego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Stevick, E. W.1990. Humanism in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.
Vester, F. 1998. Denken, Lernen, Vergessen. Stuttgart: dtv.
Wojtynek-Musik, K. 2001. Samopoznanie w procesie nauki języka obcego oraz propozycje ćwiczeń obcojęzycznych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Zaczyński, W. 1990. Uczenie się przez przeżywanie. Warszawa: WSiP.
Zimbardo, P-G. 1999 Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
Zimbardo, P.G.; Gerrig, R.J. 2008. Psychologie. München: Pearson Studium.
License
Copyright (c) 2010 Małgorzata Bielicka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).