Abstract
The present paper presents two important societal paradigms which are influential in learning cultures and understanding of school achievement. It also highlights the role school plays in socializing students. Finally, the
tenets of the Polish school reform are confronted with some research concerning teachers’ routines of assessment.
References
Bandura, A. 2007. Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bimmel, P., Ramillon, U. 2000. Lernautonomie und Lernstrategien. Fernstudieneinheit 23. Berlin, München, Wien, Zürich, New York: Langenscheidt.
Blumer, H. 2007. Interakcjonizm symboliczny: perspektywa i metoda. Kraków: Wydawnictwo « NOMOS »
Bourdieu, Pierre, Jean-Claude Passeron 2006. Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dieckmann, J. 1996. „Der Interaktionismus als Orientierungsmittel für pädagogisches Handeln” (w) Soziologie für Pädagogen. (red. Dieckmann, J., Breitkreuz G.) München Wien: R. Oldenburg Verlag.
Gnutzmann, C. 1997. „Language Awareness. Geschichte, Grundlagen, Anwendung”. Praxis des neusprachlichen Unterrichts 44(3): 227-236.
Goffmann, E. 1975. Stigma. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Gombrowicz, W. 1989. Ferdydurke. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Heinz, W.R. 2000. „Selbstsozialisation im Lebenslauf. Umrisse einer Theorie biographischen Handelns” (w) Biographische Sozialisation (red.) Hoernig, E.M. Stuttgart: Lucius & Lucius.
Holder, M. 2005. Fähigkeitsselbstkonzept und Leistungsmotivation im Fremdsprachenunterricht. Berlin: Peter Lang. http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/images/Podstawa_programowa/men_tom_3.pdf
Jackson, P. 1986. Life in the classroom. New York: Holt, Rinehart, Winston.
Janicka, M. 2009. Das soziale und schulische Milieu und ihr Einfluss auf Leistungsfähigkeit und Lerneffizienz. Eine Studie am Beispiel des Deutschunterrichts an Gymnasialschulen auf dem Gebiet der Lubliner Woiwodschaft. Niepublikowana praca doktorska.
Janowski, A. 1989. Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: WSiP.
Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Liszka, K. 2001. Nauczycielskie kryteria oceniania uczniów. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Mead, G. H. 1975. Umysł, osobowość i społeczeństwo. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Möller, Ch. 1999. Die curriculare Didaktik Oder: Der lernzielorientierte Ansatz (w) Didaktische Theorien (red. Gudjons, H., Winkel, R.). Hamburg: Bergmann + Helbig Verlag.
Myczko, K. 2008. Od aktywizacji do autonomii ucznia w kształceniu językowym. (w) Autonomia w nauce języka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy? (red. Pawlak, M. ) Poznań, Kalisz, Konin.
Parsons, T. 1968. Sozialstruktur und Persönlichkeit. Frankfurt am Main: Europäische Verlagsanstalt.
Parsons, T. 1972. Szkice z teorii socjologicznej. Warszawa: PWN.
Siebert, H. 2005. Pädagogischer Konstruktivismus. Lernzentrierte Pädagogik in Schule und Erwachsenenbildung. Weinheim und Basel: Beltz Verlag.
Taraszkiewicz, M. 2001. Jak uczyć jeszcze lepiej. Poznań: Wydawnictwo ARKA.
Tillmann, K.-J. 2004. Sozialisationstheorien. Eine Einführung in den Zusammenhang von Gesellschaft, Institution und Subjektwerdung. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuchverlag.
Turska, D. 2006. Skuteczność ucznia. Od czego zależy udana realizacja wymogów edukacyjnych? Lublin: Wydawnictwo UMCS.
License
Copyright (c) 2010 Monika Janicka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).