Abstract
Efficient teaching of speaking and writing in a foreign language is always a challenge. In particular, the development of productive skills requires the employment of a variety of methods designed to provide necessary encouragement. Teaching Polish in a country as distant from Poland as Japan seems to be even more demanding than might be the case with more popular languages, such as English, because students have very limited opportunities to use Polish in their daily lives. My solution involves the use of pictures, employed in the course of the class as cues stimulating students imagination and thus generating a context conducive to real communication.
References
Biesaga, S. 2005. „Zastosowanie audiowizualnych środków dydaktycznych w nauczaniu języka i kultury polskiej w środowiskach polonijnych na Wschodzie” (w) Garncarek, P. (red.) Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI Międzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej, Warszawa: Instytut Języka i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców Polonicum.
Czechowska, A. 1992. Kompetencja komunikacyjna w glottodydaktyce, (w) Dąbrowska, A. (red.) Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Wrocław: Wydawnictwo WTN : 13-21.
Kryżan-Stanojević, B. 2004. Warsztaty językowe w terenie jako strategia dydaktyczna na studiach polonistycznych w Zagrzebiu (w) Dąbrowska, A. (red.) Wrocławska dyskusja … Wrocław: Wydawnictwo WTN: 95-100.
Paulston, Ch.B. 1992. Linguistic and Communicative Competence: Topics in ESL, Multilingual Matters, Clevendon-Philadelphia-Adelaide.
Sekiguchi, T. 2001. Rewolucja technologii informacyjnej w kontekście studiów polonistycznych w Japonii (w) Cudak, R. i J. Tambor (red.) Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego: 61-69.
Szykuła, I. 2004. „Aby język giętki wyraził wszystko, co pomyśli głowa…”, czyli kilka słów o zajęciach konwersacyjnych (w) Dąbrowska, A. (red.) Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Wrocław: Wydawnictwo WTN: 61-67.
License
Copyright (c) 2010 Barbara Morcinek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).