Abstract
This paper deals with cultural, ethnic, religious, physical and mental diversi-ty as well with different preferences of value systems, lifestyles, etc. domi-nating in contemporary societies and presents the resulting educational im-plications. Because of the specificity of social perception, every single case of variation/strangeness triggers off the process of stigmatization/labelling, manifesting itself in intolerant, discriminating or even hostile behaviour. The paper indicates the negative influence of the so-called „hidden pro-gramme” of the school and emphasizes the need for increased educational efforts aimed at the formation of tolerant attitudes among students.
References
Czykwin, E. 1998. „Nauczyciel i szkoła jako płaszczyzna stygmatyzacji przedstawicieli mniejszości narodowych”, w: Prokopiuk, W. (red.) Rozwój nauczyciela w okresie transformacji. Białystok: Trans Humana.
Głowacka-Grajper, M. 2006. Dobry gość. Stosunek nauczycieli szkół podstawowych do dzieci romskich i wietnamskich, Warszawa: Wydawnictwo Prolog.
Górniewicz, J. 2000. „Problem tolerancji w kulturze pogranicza”, w: Gajda, J. O nowy humanizm w edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kofta, M. 2007. „Psychologiczne pułapki relacji międzygrupowych: poza kategoryzacją społeczną i stereotypizacją”, w: Kielar-Turska, M. (red.) Żyć wspólnie, odkrywać Innego, przeciwdziałać zniewoleniu, realizować wspólne cele. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kowalik, S. 1999. Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.
Nikitorowicz, J. 1995. Edukacja międzykulturowa. W kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów. Białystok: Trans Humana.
Nikitorowicz, J. 2000. „Spotkanie i dialog kultur – wymiar edukacji międzykulturowej”, w: Pilch, T. (red.) O potrzebie dialogu kultur i ludzi. Warszawa: ŻAK.
Nowakowska, E., Bojarska-Nowaczyk K. 2003. „Homo-fobie czyli czym jest homoseksualizm i co z tego wynika”. Polityka nr 32.
Pankowska, D. 2009. „Czego uczeń dowiaduje się w szkole o ludziach? Ukryty program szkoły”. Psychologia w Szkole, nr 1. Pilch, T. (red.) 2000. O potrzebie dialogu kultur i ludzi. Warszawa: ŻAK.
Rusaczyk, M. 2006. „Szkoła jako płaszczyzna stygmatyzacji mniejszości etnicznych. Implikacja dla wielokulturowości”, w: Suświłlo, M. (red.) Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego.
Sadowska, S. 2005. Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych. Toruń: Akapit. Śliwa, E. 2004. „Stereotypy i uprzedzenia w procesie wychowawczym.” Nowa Szkoła nr 6.
Świda-Ziemba, H. 2000. Obraz świata i bycia w świecie. Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, UW. Uszyńska-Jarmoc, J. 2010. „Szkoła gubi diamenty”. Psychologia w szkole, nr 1.
Witkowski, L. 1997. Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Warszawa: IBE.
Witkowski, L. 2007. Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli. Warszawa: IBE.
Zawadzka-Bartnik, E. 2010. Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie (z zaburzeniami i dysfunkcjami). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Żuk-Łapińska, L. 1991. Problem tolerancji. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
License
Copyright (c) 2011 Elżbieta Zawadzka-Bartnik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).