Abstract
The paper presents the results of studies on graphomotor skills and indi-cates the phenomena that may adversely affect the acquisition of know-ledge and school skills, including learning a foreign language. In the con-text of teaching foreign languages, graphomotor difficulties were related to the skill of writing and in particular to the graphic level of handwriting. Emphasis was also laid on graphic problems discovered in the course of qualitative analysis, which can be found also at the level of spelling, since their occurrence may especially hinder learning a new language.
References
Ajuriaguerra de J., Skala Dysgraficzna. Tłum. B. Borysowicz (maszynopis).
Bogdanowicz, M. 1991. Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: WSiP.
Bogdanowicz, M. 1992. Leworęczność u dzieci, Warszawa: WSiP.
Borysowicz, B., Fenczyn, J., Rosa R. 1991. „Próba zastosowania Skali Dysgrafii J. de Ajuriaguerry w warunkach polskich”. Rocznik Naukowo-Dydaktyczny 138. Prace Pedagogiczne XII. 145-159.
Dmochowska, M. 1979. Zanim dziecko zacznie pisać. Warszawa: WSiP.
Domagała, A., Mirecka, U. 2001. „Dziecko dyslektyczne z zaburzeniami lateralizacji – możliwości i ograniczenia terapii w starszym wieku szkolnym”. Logopedia 29. 151-167.
Domagała, A., Mirecka, U. 2009. „Handwriting in the computer age. Categories of description of products of graphomotor activities in children aged 7-13”. IATED. 2345-54.
Domagała, A., Mirecka, U. 2009. „Handwriting in the computer age. Develop-ment of graphomotor skills – a risk of dysgraphia”. IATED. 2338-2344.
Domagała, A., Mirecka, U. 2010. Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat. Lublin: Wyd. UMCS.
Domagała, A., Mirecka, U. 2010. Profil sprawności grafomotorycznych. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
Gąsowska, T., Pietrzak-Stępkowska, Z. 1994. Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Warszawa: WSiP.
Healey, J. M. 2003. Leworęczność. Jak wychować leworęczne dziecko w świecie ludzi praworęcznych. Gdańsk: GWP.
Kopczyńska-Kaiser, M. 1984. „Praca nauczyciela z dziećmi wymagającymi pomocy w nauce czytania i pisania na terenie klasy”, w: Wasyluk-Kuś, H. (red.). Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Warszawa: WSiP. 35-53.
Kostka-Szymańska, M., Krasowicz-Kupis, G., Pietras, I. 2009. „Przegląd narzędzi diagnostycznych do oceny czytania i pisania stosowanych w polskim poradnictwie”, w: Krasowicz-Kupis, G. (red.). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: Harmonia. 164-186.
Malendowicz, J. 1984. „Proces czytania i pisania i trudności w jego opanowaniu”, w: Wasyluk-Kuś, H. (red.). Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Warszawa: WSiP. 17-34.
Nartowska, H. 1986. Różnice indywidualne czy zaburzenia rozwoju dziecka przedszkolnego. Warszawa: WSiP.
Pietras, I. 2009. „Umiejętność pisania i możliwości jej diagnozowania”, w: Krasowicz-Kupis, G. (red.). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: Harmonia. 107-123.
Spionek, H. 1965. Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka. Warszawa: PWN.
Spionek, H. 1980. „Opóźnienia i dysharmonie rozwoju uczniów jako przyczyna ich trudności i niepowodzeń w nauce”, w: Hulek, A. (red.). Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: PWN.
Wróbel, T. 1980. Współczesne tendencje w nauczaniu początkowym. Warszawa: PWN.
Wróbel, T. 1985. Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP
License
Copyright (c) 2011 Aneta Domagała, Urszula Mirecka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).