Abstract
This paper aims at presentation of a few reflections concerning the organisation and conducting of the research on authenticity in foreign language didactics. Several aspects of research, such as methodological challenges, choice of methods applied, participants’ attitudes have been analysed. The core analysis concerns the supporting methods, i.e. interview and observation, beeing prior to the elaboration of the questionnaire used. The special attention is paid to the assumptions concerning the content of the questionnaire, nature of selected questions, as well as the use of adequate rating scales.
References
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Warszawa: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
Brzezińska A. i Brzeziński, J. 2004. „Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych” (w) Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (red. J. Brzeziński). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 232 – 306.
Bugajski, M. 2006. Język w komunikowaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cuq, J.-P. 2003. Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: Clé International.
Dakowska, M. 2001. Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Goffman, E. 2000. Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Janowski, A. 1995. Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kaufmann, J.-C. 2004. Ego. Socjologia jednostki. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Komorowska, H. 1982. Metody badań empirycznych w glottodydaktyce. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Konarzewski, K. 2000. Jak uprawiać badania oświatowe? Metodologia praktyczna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Łobocki, M. 2006. Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Rogers, C. R. 1983. Freedom to Learn for the 80’s. Columbus: Charles E. Merrill Publishing Company.
Sikora, J. 2003. „Filozoficzne aspekty nauk społecznych” (w) Badanie – dojrzewanie – rozwój (na drodze doktoratu). Wybrane problemy badań jakościowych i ilościowych (red. F. Szloska). Radom-Siedlce: Akademia Podlaska. Instytut Pedagogiki. 144 – 146.
Smuk, M. 2008. „Trois reflets de l’authenticité en classe de FLE” (w) Le Passé dans le Présent, le Présent dans le Passé (red. S. Albert). Szeged: JATEPress. 243 – 249.
Śliwerski, B. 2008. Klinika szkolnej demokracji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Wilczyńska, W. 1999. Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa-Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wilczyńska, W. 2005. Introduction à la didactique du français langue étrangère (Wstęp do dydaktyki języka francuskiego jako obcego). Kraków: Wydawnictwo FLAIR.
Wojtynek-Musik, K. 2001. Samopoznanie w procesie nauki języka obcego oraz propozycje ćwiczeń obcojęzycznych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
License
Copyright (c) 1970 Maciej Smuk

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).