Remote teaching in Applied Linguistics – between necessity and choice
PDF (Język Polski)

Keywords

online teaching
hybrid teaching
Generation Z
quality of education
teaching with MS Teams
written interview
participant observation

How to Cite

Krenz-Brzozowska, L., & Błaszkowska, H. (2021). Remote teaching in Applied Linguistics – between necessity and choice . Neofilolog, (57/2), 281–294. https://doi.org/10.14746/n.2021.57.2.8

Abstract

At the Institute of Applied Linguistics (ILS) as at the whole of Adam Mickiewicz University in Poznan (UAM), full-time classes have been suspended as of 11 March 2019 due to the declaration of a pandemic, and till now (April 2021) are being held in remote mode. The need to switch from full-time to remote teaching therefore fell on both lecturers and students suddenly, causing temporary disorganisation of the teaching process. In a short time, however, both parties had to organise themselves anew and take up the hitherto unknown challenge of learning and teaching completely at a distance, even though the form of communication itself, via the Internet, was not new. The problems this posed and the conclusions it led to are presented in this article. The aim of the article is to reflect on the form and implementation of distance learning in selected subjects of the Bachelor's and Master's degree courses in Applied Linguistics at ILS in the academic years 2019/20 and 2020/21, based on the experiences of the authors of the article and the participating students, as well as to draw conclusions on the effectiveness of this form of teaching and raising the quality of education in the subjects studied.

https://doi.org/10.14746/n.2021.57.2.8
PDF (Język Polski)

References

Atteslander P. (2008), Methoden der empirischen Sozialforschung. Berlin: Erich Schmidt Verlag.

Bałaban K. (2018), Nauczanie hybrydowe w nauce języków obcych. „Anuari de filologia. llengües i literatures modernes”, 8 (2018), s. 21–26.

Böttcher R. (2013), Nauczanie hybrydowe – przyszłość nauki języków obcych. „Języki Obce Szkole”, 2, s. 92–97.

Kautz U. (2000), Handbuch Didaktik des Übersetzens und Dolmetschens. München: Iudicium.

Krajka J., Białek K. (2021), O stylach dydaktycznych w edukacji zdalnej w teorii i praktyce. „Języki Obce w Szkole”, 1, s. 5–15.

Pałczyńska A. (2021), Godne polecenia narzędzia internetowe do nauczania słownictwa, gramatyki i tworzenia wypowiedzi ustnych. „Języki Obce w Szkole”, 1, s. 33–38.

Schiek D. (2014), Das schriftliche Interview in der qualitativen Sozialforschung. „Zeitschrift für Soziologie”, 5 (2014), s. 379–395.

Scholz Ch. (2014), Generation Z: wie sie tickt, was sie verändert und warum sie uns alle ansteckt. Weinheim: Wiley.

Siemak-Tylikowska A., Słomczyński M. (2011), Czy kształcenie zdalne potrzebuje nowej dydaktyki? (w:) Migdałek, J., Stolińska, A. (red.), Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela − nowe wyzwania edukacyjne. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 31–41.

Śmiałek E. (2021), Narzędzia MS Teams w pracy nauczyciela języka obcego. „Języki Obce w Szkole”, 1, s. 25–31.

Żarczyńska-Dobiesz A., Chomątowska B. (2014), Pokolenie ,,Z” na rynku pracy – wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi. „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 350, s. 405–415.

NETOGRAFIA

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ksztalcenie-zdalne-na-uczelniach [25.04.2021].

https://owko.amu.edu.pl/ [28.04.2021].