Résumé
W Instytucie Lingwistyki Stosowanej (ILS) jak na całym Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (UAM) zajęcia stacjonarne zostały zawieszone z dniem 11 marca 2019 roku wskutek ogłoszenia stanu pandemii i do chwili obecnej (kwiecień 2021) odbywają się w trybie zdalnym. Władze dziekańskie zezwoliły zarówno na asynchroniczne prowadzenie zajęć, np. droga mejlową, z wykorzystaniem wydziałowej platformy Moodle, jak i synchroniczne, początkowo z wykorzystaniem komunikatorów internetowych takich jak Zoom, MS Teams czy Skype. Obecnie synchroniczne prowadzenie zajęć dozwolone jest wyłącznie z użyciem MS Teams. Konieczność przestawienia się z nauczania stacjonarnego na nauczanie zdalne spadła więc zarówno na wykładowców jak i studentów nagle, powodując chwilową dezorganizację procesu nauczania. W krótkim czasie obie strony musiały jednak zorganizować się na nowo i podjąć nieznane dotąd wyzwanie nauki i nauczania całkowicie na odległość, mimo iż sama forma komunikacji przez Internet nie była przecież nowa. Z jakimi problemami to się wiązało i do jakich wniosków prowadzi przedstawia ten artykuł. Celem jego jest refleksja nad formą i realizacją nauczania zdalnego w ramach wybranych przedmiotów na studiach I i II stopnia lingwistyki stosowanej w ILS w roku akademickim 2019/20 i 2020/21 wypływająca z doświadczeń prowadzących te zajęcia autorek artykułu a także uczestniczących w nich studentów, oraz wyciągnięcie wniosków w zakresie efektywności tej formy nauczania oraz podnoszenia jakości kształcenia w ramach badanych przedmiotów.
Références
Atteslander P. (2008), Methoden der empirischen Sozialforschung. Berlin: Erich Schmidt Verlag.
Bałaban K. (2018), Nauczanie hybrydowe w nauce języków obcych. „Anuari de filologia. llengües i literatures modernes”, 8 (2018), s. 21–26.
Böttcher R. (2013), Nauczanie hybrydowe – przyszłość nauki języków obcych. „Języki Obce Szkole”, 2, s. 92–97.
Kautz U. (2000), Handbuch Didaktik des Übersetzens und Dolmetschens. München: Iudicium.
Krajka J., Białek K. (2021), O stylach dydaktycznych w edukacji zdalnej w teorii i praktyce. „Języki Obce w Szkole”, 1, s. 5–15.
Pałczyńska A. (2021), Godne polecenia narzędzia internetowe do nauczania słownictwa, gramatyki i tworzenia wypowiedzi ustnych. „Języki Obce w Szkole”, 1, s. 33–38.
Schiek D. (2014), Das schriftliche Interview in der qualitativen Sozialforschung. „Zeitschrift für Soziologie”, 5 (2014), s. 379–395.
Scholz Ch. (2014), Generation Z: wie sie tickt, was sie verändert und warum sie uns alle ansteckt. Weinheim: Wiley.
Siemak-Tylikowska A., Słomczyński M. (2011), Czy kształcenie zdalne potrzebuje nowej dydaktyki? (w:) Migdałek, J., Stolińska, A. (red.), Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela − nowe wyzwania edukacyjne. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 31–41.
Śmiałek E. (2021), Narzędzia MS Teams w pracy nauczyciela języka obcego. „Języki Obce w Szkole”, 1, s. 25–31.
Żarczyńska-Dobiesz A., Chomątowska B. (2014), Pokolenie ,,Z” na rynku pracy – wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi. „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 350, s. 405–415.
NETOGRAFIA
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ksztalcenie-zdalne-na-uczelniach [25.04.2021].
https://owko.amu.edu.pl/ [28.04.2021].
Licence
© Lucyna Krenz-Brzozowska, Hanka Błaszkowska 2021

Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
Auteurs :
Les auteurs de textes acceptés pour publication dans la revue Neofilolog sont tenus de remplir, signer et renvoyer à l'adresse de la rédaction, un accord sur l'octroi d'une licence gratuite pour les œuvres, avec obligation d'accorder une sous-licence CC.
En vertu de cet accord, les auteurs des textes publiés dans la revue Neofilolog accordent à l'Université Adam Mickiewicz de Poznań une licence non exclusive et gratuite et permettent l'utilisation de la sous-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Les auteurs se réservent le droit de disposer librement de l'œuvre.
Utilisateurs :
Les utilisateurs d'Internet intéressés ont le droit d'utiliser les œuvres publiées à partir de l'année 2017 sous réserve des conditions suivantes :
- reconnaissance de la qualité d'auteur - l'obligation de fournir des informations sur la qualité d'auteur, le titre, la source (liens vers l'œuvre originale, DOI) et la licence, ainsi que l'œuvre distribuée ;
- sans créer d'œuvres dérivées - l'œuvre doit être conservée dans sa forme originale, p. ex. les traductions ou les interprétations ne peuvent être distribuées sans le consentement de l'auteur.
Tous les textes publiés sont soumis au droit d'auteur.
Autres :
L'Université Adam Mickiewicz de Poznań se réserve le droit à la revue dans son ensemble (mise en page, forme graphique, titre, conception de la couverture, logo, etc.).
.