Abstract
The last decade has seen rapid growth in the number of students with special educational needs (SEN). The aim of inclusive education is to provide all students with equal public education. To facilitate the learning process for students with SEN changes and modifications to requirements are implemented by language teachers. At the same time, these students take the final exam at the end of year eight of their primary education, where the main and almost only adjustment is extended time to write the exam. This article has two main aims. The first is to compare the legal requirements for educational adaptations in the Polish education system. The second is to show, on the basis of a case study, that lack of coherence between the different regulations affects the results achieved by the students in their final exams.
References
Centralna Komisja Egzaminacyjna, CKE (2017), Informator o egzaminie ósmoklasisty z języka angielskiego od roku szkolnego 2018/2019. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna. Online: https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Informatory/Informator_P1_angielski.pdf [DW 04.01.2022].
Centralna Komisja Egzaminacyjna, CKE (2021), Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2021 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2021/2022. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna. Online: https://cke.gov.pl/images/_KOMUNIKATY/E8%20Komunikat%20o%20dostosowaniach%202022.pdf [DW 04.01.2022].
Ellis R. (2004), Individual differences in second language learning, (w:) Davies A. Elder C. (red.) A Handbook of Applied Linguistics Oxford: Blackwell Publishing LTD, s. 525–551.
Habok A., Magyar A. (2018), The effect of language learning strategies on proficiency, attitudes and school achievement. „Frontiers in Psychology”, t. 8 (2358), s. 1–8.
Heath S. B. (1992), Literacy skills or literate skills? Considerations for ESL.EFL learners, (w:) Nunan D. (red.), Collaborative Language Learning and Teaching. Cambridge: CUP, s. 40–55.
Jaroszewska A. (2020), Studium przypadku w badaniach glottodydaktycznch. „Neofilolog”, nr 54/2, s. 245–268.
Jaworska M. (2018), Nauczanie i uczenie się języków obcych młodzieży z dysleksją. Kraków: Impuls.
Mathews-Aydinli J., Van Horne R. (2006), Promoting the success of multilevel ESL classes: What teachers and administrators can do. Washington DC: Center for Applied Linguistics.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, MEN (2017), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz. U. z 2017 r. poz. 1591.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, MEN (2017a), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w tym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Dz.U. 2017 poz. 356.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, MEN (2017b), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. Dz.U. z 2017 r. poz. 701.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, MEN (2020), Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa. Warszawa: MEN. Online: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20202021 [DW 10.01.2022].
Ministerstwo Edukacji Narodowej, MEN (2021), Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa. Warszawa: MEN. Online: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawowe-kierunki-realizacji-politykioswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20212022 [DW 10.01.2022].
Morais A. M., Rocha C. (1999), Development of social competencies in the primary school – study of specific pedagogic practices. „British Educational Research Journal”, nr 26, s. 91–119.
Papuda-Dolińska B. (2012), Realizacja koncepcji inkluzji edukacyjnej w szkołach Planu Jenajskiego – doświadczenia holenderskie, (w:) Starik N., Zduniak A. (red.), Podmiotowość w edukacji wobec odmienności kulturowych oraz społecznych zróżnicowań. Poznań: Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa, s. 427–439.
Rao Z. (2014), Language learning strategies and English proficiency: interpretations from information-processing theory. „Language Learning Journal”, nr 44, s. 90–106.
Skrzypek A. (2004), Autonomizacja ucznia w polskim kontekście edukacyjnym – środowisko gimnazjalne i licealne, (w:) Pawlak M. (red.) Autonomia w nauce języka obcego. Poznań – Kalisz: UAM, s. 160–172.
Szkoła Podstawowa nr 38 w Krakowie (2022), Dostosowanie wymagań edukacyjnych z języka angielskiego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów. Online: https://www.sp38.krakow.pl/wymaganiaedukacyjne/angielskidostosowanie.pdf [DW 20.01.2022].
UNESCO (2020), Włączanie i edukacja, dla wszystkich i bez wyjątku. Światowy raport nt. edukacji – streszczenie. Paryż: UNESCO. Online: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373721_pol [DW 20.12.2021].
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A. (2010), Metodologia badań w dydaktyce, wprowadzenie. Kraków: Avalon.
Wu Y. L. (2008), Language learning strategies used by students at different proficiency levels. „Asian EFL Journal”, nr 10, s. 75–95.
NETOGRAFIA
http://www.sp1.czluchow.net.pl/Galerie/dwe.pdf [DW 25.01.2022].
https://sp18.olsztyn.eu/wp-content/uploads/2021/04/Dostosowanie-wymagan-edukacyjnych-z-jezyka-angielskiego.pdf [DW 25.01.2022].
https://sp2plonsk.pl/wp-content/uploads/2019/08/dostosowania-pzedmioty.pdf [DW 25.01.2022].
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/edukacja-wlaczajaca [DW 20.01.2022]
License
Copyright (c) 2022 Magdalena Paluch
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).