Abstract
The last decade has seen rapid growth in the number of students with special educational needs (SEN). The aim of inclusive education is to provide all students with equal public education. To facilitate the learning process for students with SEN changes and modifications to requirements are implemented by language teachers. At the same time, these students take the final exam at the end of year eight of their primary education, where the main and almost only adjustment is extended time to write the exam. This article has two main aims. The first is to compare the legal requirements for educational adaptations in the Polish education system. The second is to show, on the basis of a case study, that lack of coherence between the different regulations affects the results achieved by the students in their final exams.
Literaturhinweise
Centralna Komisja Egzaminacyjna, CKE (2017), Informator o egzaminie ósmoklasisty z języka angielskiego od roku szkolnego 2018/2019. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna. Online: https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Informatory/Informator_P1_angielski.pdf [DW 04.01.2022].
Centralna Komisja Egzaminacyjna, CKE (2021), Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2021 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2021/2022. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna. Online: https://cke.gov.pl/images/_KOMUNIKATY/E8%20Komunikat%20o%20dostosowaniach%202022.pdf [DW 04.01.2022].
Ellis R. (2004), Individual differences in second language learning, (w:) Davies A. Elder C. (red.) A Handbook of Applied Linguistics Oxford: Blackwell Publishing LTD, s. 525–551.
Habok A., Magyar A. (2018), The effect of language learning strategies on proficiency, attitudes and school achievement. „Frontiers in Psychology”, t. 8 (2358), s. 1–8.
Heath S. B. (1992), Literacy skills or literate skills? Considerations for ESL.EFL learners, (w:) Nunan D. (red.), Collaborative Language Learning and Teaching. Cambridge: CUP, s. 40–55.
Jaroszewska A. (2020), Studium przypadku w badaniach glottodydaktycznch. „Neofilolog”, nr 54/2, s. 245–268.
Jaworska M. (2018), Nauczanie i uczenie się języków obcych młodzieży z dysleksją. Kraków: Impuls.
Mathews-Aydinli J., Van Horne R. (2006), Promoting the success of multilevel ESL classes: What teachers and administrators can do. Washington DC: Center for Applied Linguistics.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, MEN (2017), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz. U. z 2017 r. poz. 1591.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, MEN (2017a), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w tym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Dz.U. 2017 poz. 356.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, MEN (2017b), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. Dz.U. z 2017 r. poz. 701.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, MEN (2020), Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa. Warszawa: MEN. Online: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20202021 [DW 10.01.2022].
Ministerstwo Edukacji Narodowej, MEN (2021), Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa. Warszawa: MEN. Online: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawowe-kierunki-realizacji-politykioswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20212022 [DW 10.01.2022].
Morais A. M., Rocha C. (1999), Development of social competencies in the primary school – study of specific pedagogic practices. „British Educational Research Journal”, nr 26, s. 91–119.
Papuda-Dolińska B. (2012), Realizacja koncepcji inkluzji edukacyjnej w szkołach Planu Jenajskiego – doświadczenia holenderskie, (w:) Starik N., Zduniak A. (red.), Podmiotowość w edukacji wobec odmienności kulturowych oraz społecznych zróżnicowań. Poznań: Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa, s. 427–439.
Rao Z. (2014), Language learning strategies and English proficiency: interpretations from information-processing theory. „Language Learning Journal”, nr 44, s. 90–106.
Skrzypek A. (2004), Autonomizacja ucznia w polskim kontekście edukacyjnym – środowisko gimnazjalne i licealne, (w:) Pawlak M. (red.) Autonomia w nauce języka obcego. Poznań – Kalisz: UAM, s. 160–172.
Szkoła Podstawowa nr 38 w Krakowie (2022), Dostosowanie wymagań edukacyjnych z języka angielskiego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów. Online: https://www.sp38.krakow.pl/wymaganiaedukacyjne/angielskidostosowanie.pdf [DW 20.01.2022].
UNESCO (2020), Włączanie i edukacja, dla wszystkich i bez wyjątku. Światowy raport nt. edukacji – streszczenie. Paryż: UNESCO. Online: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373721_pol [DW 20.12.2021].
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A. (2010), Metodologia badań w dydaktyce, wprowadzenie. Kraków: Avalon.
Wu Y. L. (2008), Language learning strategies used by students at different proficiency levels. „Asian EFL Journal”, nr 10, s. 75–95.
NETOGRAFIA
http://www.sp1.czluchow.net.pl/Galerie/dwe.pdf [DW 25.01.2022].
https://sp18.olsztyn.eu/wp-content/uploads/2021/04/Dostosowanie-wymagan-edukacyjnych-z-jezyka-angielskiego.pdf [DW 25.01.2022].
https://sp2plonsk.pl/wp-content/uploads/2019/08/dostosowania-pzedmioty.pdf [DW 25.01.2022].
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/edukacja-wlaczajaca [DW 20.01.2022]
Lizenz
Copyright (c) 2022 Magdalena Paluch
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Autoren:
Die Autoren der zur Veröffentlichung in der Zeitschrift Neofilolog angenommenen Texte sind verpflichtet, den Vertrag über die Erteilung einer kostenlosen Lizenz für die Werke mit der Verpflichtung zur Erteilung einer Sublizenz CC auszufüllen, zu unterzeichnen und an die Adresse der Redaktion zurückzusenden.
Gemäß Vertrag erteilen die Autoren auf die in der Zeitschrift Neofilolog veröffentlichten Texte der Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań eine nicht exklusive und kostenlose Lizenz und erlauben die Verwendung der Sublizenz Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Die Autoren behalten das Recht zur weiteren freien Verfügung über das Werk.
Benutzer:
Interessierte Onlinebenutzer dürfen die seit 2017 veröffentlichten Werke unter folgenden Bedingungen nutzen:
- Anerkennung der Urheberschaft - die Verpflichtung, zusammen mit dem verbreiteten Werk Informationen über die Urheberschaft, den Titel, die Quelle (Links zum Originalwerk, DOI) und die Lizenz selbst bereitzustellen;
- ohne Schaffung abgeleiteter Werke - das Werk muss in seiner ursprünglichen Form erhalten bleiben, ohne Zustimmung des Autors dürfen keine Studien, beispielsweise Übersetzungen, verbreitet werden.
Die Urheberrechte aller veröffentlichen Texte sind vorbehalten.
Sonstige:
Die Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań behält das Recht auf die Zeitschrift als Gesamtheit (Layout, Grafik, Titel, Umschlagsprojekt, Logo usw.).