Abstract
In the academic year 2022/2023, the Faculty of Polish Studies of the Jagiellonian University opened Polish studies for foreigners, which enables learning the Polish language as part of university education. Due to the growing number of students from Ukraine, the goals, effects and content of teaching in this field should be transformed to meet the specific linguistic needs of students from beyond the eastern border. The aim of the article is to present the teaching goals and priorities of students from Ukraine. The results of the study will be compared with the teaching rules of the contemporary methodology of teaching Polish as a foreign language to Eastern Slavs.
References
Bucko D., Wawrzeń M. (2023), Cele uczenia się i nauczania języka polskiego jako obcego na studiach polskich dla cudzoziemców. Analiza potrzeb językowych studentów i implikacje dydaktyczne. „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 30, s. 21–41. DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.02
Dąbrowska A. i in. (2010), Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Izdebska-Długosz D. (2017), Po polsku bez błędu. Zbiór ćwiczeń z gramatyki języka polskiego dla studentów ukraińskojęzycznych (A1-B1). Rzeszów: Stowarzyszenie Społeczno-Ekonomiczne Absolwent.
Izdebska-Długosz D. (2021a), Błędy gramatyczne w polszczyźnie studentów ukraińskojęzycznych. Kraków: Księgarnia Akademicka. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381383462
Izdebska-Długosz D. (2021b), Polski dla nas 1. Deklinacja i składnia kontrastywnie dla Słowian wschodnich (A2-B2). Kraków: Progressja.
Izdebska-Długosz D. (2022), O kontrastywnym nauczaniu polskiej gramatyki w grupach wschodniosłowiańskich na materiale wybranych podręczników. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia”, nr 13, s. 44–55. DOI: https://doi.org/10.24917/20820909.13.3
Janowska I. (2011), Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
Kowalewska M., Kowalewski J. (2008/2010), Co nas łączy… Materiały do nauczania języka polskiego na Wschodzie i studentów ze Wschodu. Część I i II. Kraków: Marta Kowalewska, Jerzy Kowalewski.
Kowalewska M. (2014), Co nas łączy… Teoria i zbiór ćwiczeń z gramatyki języka polskiego. Kraków: Marta Kowalewska, Jerzy Kowalewski.
Kowalewski J. (2019), Gramatyka heretyka. Nie tylko dla uczących (się) języka polskiego na Ukrainie. Kraków: Marta Kowalewska.
Krawczuk A. (2013), Od gramatyki do pragmatyki. Problemy polszczyzny na Wschodzie, (w:) Achtelik A., Kita M., Tambor J. (red.), Sztuka to rzemiosło 3. Nauczyć Polski i polskiego. Katowice: Wydawnictwo Gnome, s. 49–64.
Łobocki M. (2003), Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Pilch T., Bauman T. (2001), Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Saturno J., Gębal P. (2022), Interkomprehensja w nauczaniu języka polskiego jako obcego (jpjo) Słowian wschodnich. „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 29, s. 213–229. DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.14
Sendur A. (2018), Analiza potrzeb jako pierwszy krok w doborze materiałów dydaktycznych, (w:) Gabryś-Barker D., Kalamarz R., Stec M. (red.), Materiały i media we współczesnej glottodydaktyce. Wybrane zagadnienia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 27–42.
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A. (2010), Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Avalon.
https://sylabus.uj.edu.pl/pl/6/1/2/21/200?masterElement=21 [DW 03.03.2024]
License
Copyright (c) 2024 Marzena Wawrzeń
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).