Badanie potrzeb językowych studentów zza wschodniej granicy. Implikacje dydaktyczne dla praktycznej nauki języka na kierunku Studia polskie dla cudzoziemców
PDF

Słowa kluczowe

analiza potrzeb
ankieta
wywiad fokusowy
nauczanie języka polskiego jako obcego na poziomie akademickim

Jak cytować

Wawrzeń, M. (2024). Badanie potrzeb językowych studentów zza wschodniej granicy. Implikacje dydaktyczne dla praktycznej nauki języka na kierunku Studia polskie dla cudzoziemców. Neofilolog, (63/1), 178–194. https://doi.org/10.14746/n.2024.63.1.11

Abstrakt

In the academic year 2022/2023, the Faculty of Polish Studies of the Jagiellonian University opened Polish studies for foreigners, which enables learning the Polish language as part of university education. Due to the growing number of students from Ukraine, the goals, effects and content of teaching in this field should be transformed to meet the specific linguistic needs of students from beyond the eastern border. The aim of the article is to present the teaching goals and priorities of students from Ukraine. The results of the study will be compared with the teaching rules of the contemporary methodology of teaching Polish as a foreign language to Eastern Slavs.

https://doi.org/10.14746/n.2024.63.1.11
PDF

Bibliografia

Bucko D., Wawrzeń M. (2023), Cele uczenia się i nauczania języka polskiego jako obcego na studiach polskich dla cudzoziemców. Analiza potrzeb językowych studentów i implikacje dydaktyczne. „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 30, s. 21–41. DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.02

Dąbrowska A. i in. (2010), Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Izdebska-Długosz D. (2017), Po polsku bez błędu. Zbiór ćwiczeń z gramatyki języka polskiego dla studentów ukraińskojęzycznych (A1-B1). Rzeszów: Stowarzyszenie Społeczno-Ekonomiczne Absolwent.

Izdebska-Długosz D. (2021a), Błędy gramatyczne w polszczyźnie studentów ukraińskojęzycznych. Kraków: Księgarnia Akademicka. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381383462

Izdebska-Długosz D. (2021b), Polski dla nas 1. Deklinacja i składnia kontrastywnie dla Słowian wschodnich (A2-B2). Kraków: Progressja.

Izdebska-Długosz D. (2022), O kontrastywnym nauczaniu polskiej gramatyki w grupach wschodniosłowiańskich na materiale wybranych podręczników. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia”, nr 13, s. 44–55. DOI: https://doi.org/10.24917/20820909.13.3

Janowska I. (2011), Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.

Kowalewska M., Kowalewski J. (2008/2010), Co nas łączy… Materiały do nauczania języka polskiego na Wschodzie i studentów ze Wschodu. Część I i II. Kraków: Marta Kowalewska, Jerzy Kowalewski.

Kowalewska M. (2014), Co nas łączy… Teoria i zbiór ćwiczeń z gramatyki języka polskiego. Kraków: Marta Kowalewska, Jerzy Kowalewski.

Kowalewski J. (2019), Gramatyka heretyka. Nie tylko dla uczących (się) języka polskiego na Ukrainie. Kraków: Marta Kowalewska.

Krawczuk A. (2013), Od gramatyki do pragmatyki. Problemy polszczyzny na Wschodzie, (w:) Achtelik A., Kita M., Tambor J. (red.), Sztuka to rzemiosło 3. Nauczyć Polski i polskiego. Katowice: Wydawnictwo Gnome, s. 49–64.

Łobocki M. (2003), Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Pilch T., Bauman T. (2001), Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Saturno J., Gębal P. (2022), Interkomprehensja w nauczaniu języka polskiego jako obcego (jpjo) Słowian wschodnich. „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 29, s. 213–229. DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.14

Sendur A. (2018), Analiza potrzeb jako pierwszy krok w doborze materiałów dydaktycznych, (w:) Gabryś-Barker D., Kalamarz R., Stec M. (red.), Materiały i media we współczesnej glottodydaktyce. Wybrane zagadnienia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 27–42.

Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A. (2010), Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Avalon.

https://sylabus.uj.edu.pl/pl/6/1/2/21/200?masterElement=21 [DW 03.03.2024]