Abstract
The aim of the article is to present and characterize the difficulties faced by individuals with hearing impairments in learning foreign languages. The basis of the study is an analysis of the foreign language education process, conducted using the example of a high school student with a cochlear implant. The study takes into account the characteristics of communication difficulties experienced by individuals with hearing impairments and their acquisition of foreign language skills. This analysis formed the basis for designing research aimed at collecting data to illustrate the specific challenges in learning foreign languages faced by a person with hearing loss. The research was conducted using a qualitative approach, employing a single case study. The research problems focus on difficulties in learning foreign languages, forms of psychological and pedagogical support, and their evaluation. The study participants include: a third-year high school student, two English language teachers, and one German language teacher. Analysis of the empirical material highlights the difficulties in all language skills reported by the student and observed by the teachers. It also describes the student’s educational background and the forms of support systematically provided by the school, as well as those implemented occasionally in response to immediate challenges.
References
Domagała-Zyśk E., Kłos-Dacka A., Zadrożniak M. (2017), Uczenie się języka obcego przez osoby korzystające z implantów ślimakowych. „Szkoła Specjalna”, nr 1, s. 17–27. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.7155
Domagała-Zyśk E., Karpińska-Szaj K. (2011), Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Flis R. (2011), Organizacja edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. „Edukacja i Dialog”, nr 1/2, s. 16–33.
Jas M., Jarosińska M. (2010), Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo MEN.
Janiszewska-Nieścioruk Z. (2010), Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Jaworska M. (2011), Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w procesie uczenia się i nauczania języków obcych w Polsce. „Neofilolog”, nr 36, s. 245–254.
Jaworska M. (2013), Indywidualizacja procesu nauczania języków obcych a instytucjonalny kontekst edukacyjny, „Lingwistyka Stosowana”, nr 8, s. 43–52.
Karpińska-Szaj K. (2015), Przygotowanie do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych: językowe narzędzia diagnostyczne w praktyce nauczycielskiej. „Neofilolog”, nr 45/2, s. 187–201. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2015.45.2.04
Karpińska-Szaj K. (2022), Niezwykłe dzieci, nieobce języki. O indywidualizacji w kształceniu językowym. Kraków: Impuls.
Komorowska H. (2004), Metodyka nauczania języków obcych w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.
Korzon A., Plutecka K. (2010), Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej. Kraków: Impuls.
Kosmalowa J, Szuchnik J. (2000), Funkcjonowanie szkolne pacjentów implantowanych objętych programem EARS. „Audiofonologia”, nr XVIII, s. 46–70.
Nijakowska J. (2016), Nauczyciel języka obcego wobec specyficznych trudności w uczeniu się. „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 32–38.
Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Petty G. (2010), Nowoczesne nauczanie. Sopot: GWP.
Pruszewicz, A. (1994), Zarys audiologii klinicznej. Poznań: Wydawnictwo AM.
Skarżyński H., Mueller-Malesińska M., Wojnarowska W. (1997), Klasyfikacje zaburzeń słuchu. „Audiofonologia”, tom X, s. 49–60.
Solnica J., Pankowska A. (2013), Rehabilitacja słuchowa pacjentów z częściową głuchotą korzystających z implantu ślimakowego – propozycja materiału językowego do zajęć. Doniesienie z praktyki logopedycznej. „Nowa Audiofonologia”, nr 2(1), s. 63–69. DOI: https://doi.org/10.17431/883856
Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J. (2014), Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: poradnik dla nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Zaremba L. (2014), Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. Warszawa: ORE.
Zawadzka-Bartnik E. (2010), Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie (z zaburzeniami i dysfunkcjami). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Zgoda M., Lorens A., Obrycka A., Putkiewicz-Aleksandrowicz J., Skarżyński H. (2014), Analiza porównawcza osiągnięć szkolnych trzynastolatków korzystających z implantu ślimakowego wszczepionego im przed ukończeniem 3 roku życia i słyszących rówieśników. „Nowa Audiofonologia”, nr 3(5), s. 66–74. DOI: https://doi.org/10.17431/893324
Żłobicki W., Maj B. (2012), Nierówność szans edukacyjnych – przyczyny, skutki, koncepcje zmian. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
License
Copyright (c) 2025 Julia Klapa, Magdalena Łubiarz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).
