Résumé
Internet development enabled e-learning to evolve and assimilate with traditional teaching techniques supporting academic learning. The ad-vantages of e-learning such as its flexibility, reduction of costs, self-paced learning modules or addressing various learning styles are being appreci-ated by more and more universities and colleges. In the theoretical framework the article discusses the basic assumptions of e-learning and organization of distant learning courses. It also presents e-learning from the perspective of English Studies Department students and their needs. Finally, the pilot study is described in which effectiveness of e-learning is examined. Two groups of students were under investigation; one attend-ing regular traditional lectures and the other participating in the e-learning programme. The findings show that e-learning is only slightly more effec-tive than traditional way of teaching. Considering all the limitations of the study, the traditional and innovative ways of teaching deserve to be called equally legitimate.
Références
Allen, E., Seaman, J. „Class Differences: Online Education in the United States, 2010” [Raport na temat edukacji online w Stanach Zjednoczonych za rok 2010]. Babson Survey Research Group. Artykuł dostępny online http://sloanconsortium.org/publications/survey/class_differences.
Cichoń, M. 2008. „Wykorzystanie źródeł internetowych w rozwijaniu samo-świadomości i samooceny uczniów (na przykładzie materiałów audiowi-zualnych telewizji frankofońskiej TV5)”. Autonomia w nauce języka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy. red. Pawlak, M. Kalisz: Wydział Pedago-giczno-Artystyczny UAM w Kaliszu: 345-353.
Eisenbardt, M. 2006. „Powszechność i zakres wykorzystania e-nauczania w szkolnictwie wyższym województwa śląskiego”. Artykuł dostępny online http://www.e-edukacja.net/trzecia/_referaty/17_e-edukacja.pdf
Frankiewicz, I. 2007. „Elearning na lektoratach – dlaczego tak?! Nowa inicjaty-wa w studium języków obcych Politechniki Wrocławskiej”. Prace naukowe Studium Języków Obcych Politechniki Wrocławskiej 39. Wrocław: Oficyna Wy-dawnicza Politechniki Wrocławskiej: 39-50.
Gajek, E. 2003. „Standardy przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej w kontekście kształcenia nauczycieli języków obcych”. Ję-zyki Obce w Szkole nr 6/2003: 117-129.
Gajek, E. 2008. Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Warszawa: Insty-tut Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego.
Gorosch, M. 1967. „Teaching by telephone – An experiment in language tea-ching”. International Review of Applied Linguistics, tom 5: 123-139.
Gram, T. 1999. „A survey of new media development and delivery software for internet-based learning”. Raport przygotowany dla Industry Canada. Sci-ence promotion and academic affairs branch.
Jedynak, M. 2011. „Czy e-learning może zastąpić nauczyciela? – opinie wykła-dowców na temat funkcjonowania e-learningu akademickiego w polskiej przestrzeni edukacyjnej”, referat wygłoszony na VI Międzynarodowej Konferencji Edukacyjnej w Ustroniu pt. „Kompetencja językowa – drogi, cele, aspekty”.
Konsek, K. 2008. „Możliwości, jakie stwarza e-learning w rozwijaniu postawy autonomicznej oraz kompetencji niezbędnych w społeczeństwie informa-cyjnym u studentów kierunków neofilologicznych”. Autonomia w nauce ję-zyka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy. red. Pawlak, M. Kalisz: Wy-dział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu: 315-324.
Lewandowski, W. 2007. „Wirtualne wykłady”. (http://e-grabowiec.eu/, DW: 11.04.2011).
Miodek, J. 2007. „Rzeczywistość elektroniczna a język nasz powszedni”. Prace naukowe Studium Języków Obcych Politechniki Wrocławskiej 39. Wrocław: Ofi-cyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej: 249-253.
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Dz. U. z 1994 r., nr 24 poz. 83 (http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open &id=WDU19940240083, DW: 11.04.2011).
Ustawa a dnia 27 lipca 2005 roku – „Prawo o Szkolnictwie Wyższym”, (http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=WDU19971330883, DW: 11.04.2011).
www.norte.pl
Licence
© Małgorzata Jedynak 1970
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
Auteurs :
Les auteurs de textes acceptés pour publication dans la revue Neofilolog sont tenus de remplir, signer et renvoyer à l'adresse de la rédaction, un accord sur l'octroi d'une licence gratuite pour les œuvres, avec obligation d'accorder une sous-licence CC.
En vertu de cet accord, les auteurs des textes publiés dans la revue Neofilolog accordent à l'Université Adam Mickiewicz de Poznań une licence non exclusive et gratuite et permettent l'utilisation de la sous-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Les auteurs se réservent le droit de disposer librement de l'œuvre.
Utilisateurs :
Les utilisateurs d'Internet intéressés ont le droit d'utiliser les œuvres publiées à partir de l'année 2017 sous réserve des conditions suivantes :
- reconnaissance de la qualité d'auteur - l'obligation de fournir des informations sur la qualité d'auteur, le titre, la source (liens vers l'œuvre originale, DOI) et la licence, ainsi que l'œuvre distribuée ;
- sans créer d'œuvres dérivées - l'œuvre doit être conservée dans sa forme originale, p. ex. les traductions ou les interprétations ne peuvent être distribuées sans le consentement de l'auteur.
Tous les textes publiés sont soumis au droit d'auteur.
Autres :
L'Université Adam Mickiewicz de Poznań se réserve le droit à la revue dans son ensemble (mise en page, forme graphique, titre, conception de la couverture, logo, etc.).
.