Wywiad i obserwacje lekcji w badaniach nad osobą nauczyciela języków obcych
PDF (Język Polski)

Mots-clés

wywiad
obserwacje
nauczyciel języków obcych
badania jakościowe

Comment citer

Wysocka, M. . (2019). Wywiad i obserwacje lekcji w badaniach nad osobą nauczyciela języków obcych. Neofilolog, (32), 139–149. https://doi.org/10.14746/n.2009.32.11

Résumé

The paper presents the value of qualitative studies on the person of the FL teacher since s/he is the one who organizes the whole teaching-learning process
and takes the whole responsibility for it. It is of crucial importance, therefore, to collect from teachers as much data as possible by means of which our knowledge
about the quality of the whole process could be described, discussed and improved in the best way. Interviews and all types of lesson observations are
presented here as the optimal tools to achieve this aim.

https://doi.org/10.14746/n.2009.32.11
PDF (Język Polski)

Références

Arabski, J. (red.). 2001. Research on foreign language acquisition. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Arabski, J. (red.). 2003. Wybrane zagadnienia glottodydaktyki. Katowice: Wydawnictwo „Para”.

Boxer, D. 2002. Applying sociolinguistics. Philadelphia: John Benjamins.

Gruszczyński, L. A. 2001. Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Jaroszewska, A. i Torenc, M. (red.). 2008. Kultury i języki. Poznawać – uczyć się nauczać. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Komorowska, H. 2002. Stopień po stopniu. Rozwój zawodowy nauczyciela języków obcych. Warszawa: PWN.

Komorowska, H. 2008. „Samoocena w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli – nowe rozwiązania europejskie”, w: Jaroszewska, A. i Torenc, M. (red.). 2008. 71-80.

Makarska, J., Potocka, D. i Szatan, J. 1996. „Observation and supervision – draft guidelines”, w: Soelanko, E. (red.). 1996. 55-69.

Richards, K. 2003. Qualitative inquiry in TESOL. New York. Palgrave Macmillan.

Soelanko, E. (red.). 1996. Carry on teacher or how to survive in the classroom. Warszawa: Wydawnictwo NKJA Uniwersytetu Warszawskiego.

Wysocka, M. 2001. „On defining FL teachers’ competence”, w: Arabski, J. (red.). 2001. 63-68.

Wysocka, M. 2003a. Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Wysocka, M. 2003b. „Rozwój stylu dydaktycznego u nauczycieli języków obcych”. w: Arabski, J. (red.). 2003. 87-99.