Résumé
The study concerns in a group of young adults (students) with dyslexia as dyslexia may be a factor that differentiates the assessments and declarations of the respondents in this area. The aim is to show the factors important for shaping the willingness to communicateof students with and without dyslexia. The theoretical basis is the analysis of selected aspects of teaching to and learning of foreign languages by adults with dyslexia and willingness to communicate in foreign languages, shaped by the personal characteristics of the language user and the educational process. The empirical part presents the methodological basis of the research and results obtained in a group of 263 students. Conclusions and recommendations for academic practice are drawn on the basis of the results of the research project.
Références
Bogdanowicz K.M. (2011), Dysleksja a nauczanie języków obcych. Gdańsk: Harmonia.
Cao Y. (2013), Exploring dynamism in willingness to communicate: A longitudinal case study. „Australian Review of Applied Linguistics”, nr 36, s. 160–176. DOI: https://doi.org/10.1075/aral.36.2.03cao
Everatt J. (1997), The Abilities and Disabilities Associated with Adult Developmental Dyslexia. „Journal of Research in Reading”, nr 20, s. 13–21. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9817.00016
Gindrich P. (2002), Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin: UMCS.
Hashimoto Y. (2002), Motivation and willingness to communicate as predictors of reportedL2 use: The Japanese ESL context. „Second Language Studies”, nr 20, s. 29–70.
Jaroszewska A. (2008), Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych dzieci w młodszym wieku szkolnym w kontekście wielokulturowości, (w:) Surdyk A., Szeja J. Z. (red.), Kulturotwórcza funkcja gier. Gra w kontekście edukacyjnym, społecznym i medialnym. „Homo Communicativus: Filozofia – komunikacja – język – kultura”, nr 2 (4). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s. 157–166.
Jaworska M. (2018), Nauczanie i uczenie się języków obcych młodzieży z dysleksją. Kraków: Impuls.
Kang S. (2005), Dynamic emergence of situational willingness to communicate in a second Language. „System”, nr 33, s. 277–292. DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2004.10.004
Karpińska-Szaj K. (2015), Przygotowanie do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych: językowe narzędzia diagnostyczne w praktyce nauczycielskiej. „Neofilolog”, nr 45/2, s. 187–201. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2015.45.2.04
Łockiewicz M., Bogdanowicz K. M. (2013), Dysleksja u osób dorosłych. Kraków: Impuls.
MacIntyre P. D. (2007), Willingness to communicate in the second language: Understanding the decision to speak as a volitional process. „Modern Language Journal”, nr 91, s. 564–576. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2007.00623.x
MacIntyre P. D., Legatto J. J. (2011), A dynamic system approach to willingness to communicate: Developing an idiodynamic method to capture rapidly changing affect. „Applied Linguistics”, nr 32(2), s. 149–171. DOI: https://doi.org/10.1093/applin/amq037
Mady C., Arnott S. (2010), Exploring the ‘situation’ of situational willingness to communicate: A volunteer youth exchange perspective”. „Canadian Journal of Applied Linguistics”, nr 13, s. 1–26.
Mystkowska-Wiertelak A., Pawlak M. (2014). Fluctuations in learners’ willingness to communicate during communicative task performance: Conditions and tendencies. „Research in Language”, nr 12(3), s. 245–260. DOI: https://doi.org/10.2478/rela-2014-0019
Nijakowska J. (2016), Nauczyciel języka obcego wobec specyficznych trudności w uczeniu się. „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 32–38.
Nowak S. (2010), Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN.
Pawlak M., Mystkowska-Wiertelak A. (2015a), Investigating the dynamic nature of L2 learners’ willingness to communicate. „System”, nr 50, s. 1–9. DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2015.02.001
Pawlak M., Mystkowska-Wiertelak A. (2015b), Gotowość komunikacyjna w przebiegu zajęć z mówienia w języku obcym: Wyniki badań. „Neofilolog”, nr 45(2), s. 157–172. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2015.45.2.02
Petty G. (2010), Nowoczesne nauczanie. Sopot: GWP.
Piechurska-Kuciel E. (2009), Metodologia badań nad lękiem językowym. „Neofilolog”, nr 32, s. 85–99. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2009.32.7
Piechurska-Kuciel E. (2011), Willingness to communicate in L2 and self-perceived levels of FL skills in Polish adolescents, (w:) Arabski J., Wojtaszek A. (red.), Aspects of Culture in Second Language Acquisition and Foreign Language Learning. Berlin: Springer, s. 235–250. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-20201-8_17
Piechurska-Kuciel E. (2014), Poglądy na naukę języka obcego u osób z wysoką i niską gotowością komunikacyjną w języku angielskim. „Neofilolog”, nr 42/2, s. 241–254. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.42.2.9
Smythe I. (2007), Dysleksja. Przewodnik dla dorosłych. Sofia: Leonardo da Vinci.
Svalberg A. (2009), Engagement with language: Interrogating a construct. „Language Awareness”, nr 18 (3–4), s. 242–258. DOI: https://doi.org/10.1080/09658410903197264
Wejner-Jaworska T. (2019), Dysleksja z perspektywy dorosłości. Warszawa: Difin.
Wilczyńska W. (2008), Autonomia a rozwijanie osobistej kompetencji komunikacyjnej. „Języki Obce w Szkole”, nr 6, s. 5–15.
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A. (2010), Metodologia badań w glottodydaktyce. Warszawa: Avalon.
Yashima T. (2002), Willingness to communicate in a second language: The Japanese EFL context. „Modern Language Journal”, nr 86(1), s. 54–66. DOI: https://doi.org/10.1111/1540-4781.00136
Yashima T., Zenuk-Nishide L., Shimizu K. (2004), The influence of attitudes and affect on willingness to communicate and second language communication. „Language Learning”, nr 54, s. 119–152. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2004.00250.x
Yu H., Li H., Gou X. (2011), The personality-based variables and their correlations underlying willingness to communicate. „Avian Social Science”, nr 7, s. 253–257. DOI: https://doi.org/10.5539/ass.v7n3p253
Zawadzka-Bartnik E. (2010), Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie (z zaburzeniami i dysfunkcjami). Kraków: Impuls.
Zawodniak J., Kruk M. (2017), Zmiany w gotowości komunikacyjnej w języku angielskim u studentów filologii angielskiej w Second Lifie. „Konińskie Studia Językowe”, Vol. 5, 2, s. 203–221.
Licence
© Julia Klapa 2023
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
Auteurs :
Les auteurs de textes acceptés pour publication dans la revue Neofilolog sont tenus de remplir, signer et renvoyer à l'adresse de la rédaction, un accord sur l'octroi d'une licence gratuite pour les œuvres, avec obligation d'accorder une sous-licence CC.
En vertu de cet accord, les auteurs des textes publiés dans la revue Neofilolog accordent à l'Université Adam Mickiewicz de Poznań une licence non exclusive et gratuite et permettent l'utilisation de la sous-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Les auteurs se réservent le droit de disposer librement de l'œuvre.
Utilisateurs :
Les utilisateurs d'Internet intéressés ont le droit d'utiliser les œuvres publiées à partir de l'année 2017 sous réserve des conditions suivantes :
- reconnaissance de la qualité d'auteur - l'obligation de fournir des informations sur la qualité d'auteur, le titre, la source (liens vers l'œuvre originale, DOI) et la licence, ainsi que l'œuvre distribuée ;
- sans créer d'œuvres dérivées - l'œuvre doit être conservée dans sa forme originale, p. ex. les traductions ou les interprétations ne peuvent être distribuées sans le consentement de l'auteur.
Tous les textes publiés sont soumis au droit d'auteur.
Autres :
L'Université Adam Mickiewicz de Poznań se réserve le droit à la revue dans son ensemble (mise en page, forme graphique, titre, conception de la couverture, logo, etc.).
.