Abstract
The paper presents and discusses the concept of the discourse competenceof an academic FL teacher as a researcher and a professional. For the sake
of theoretical argument we also investigate the different kinds of discourse
competence present in FL teaching and learning.
We propose that discourse competence should be the object of continuous
development for teachers who aspire to develop their disciplinary
and epistemological awareness: two components of a teacher’s professionalism
we consider indispensable in the teaching and learning process.
References
Anderson J. R. 1998 [1995]. Uczenie się i pamięć. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Bruner, J. S. 1986. Actual minds, possible worlds. Cambridge: Harvard University Press.
Duszak, A. 2002. „Języki, kultury, wspólnoty” (w) Język rodzimy a język obcy. Komunikacja, przekład, dydaktyka (red. A. Kopczyński, U. Zalewska-Okrutna). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego: 7-22.
Foucault, M. 2005. Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych. Gdańsk: Słowo Obraz Terytoria.
Giroux, H. A. 2005. „The Terror of Neoliberalism: Rethinking the Significance of Cultural Politics”. College Literature 32(1): 1-19.
Gołębniak, B. D. 1998. Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń/Poznań: Edytor.
Górecka, J. 2006. Développer la pensée critique à travers les discussions en langue étrangère. Kraków: FLAIR.
Grzybowski, P. P. 2006. „Profesjonalizm nauczyciela – a cóż to takiego?”. Rocznik Pedagogiczny 29: 31-137.
Karpińska-Musiał, B. 2013. „KRK dla szkolnictwa wyższego w Polsce jako okazja do przekształceń w glottodydaktyce. Komunikat z wstępnych badań na temat formułowania i walidacji efektów kształcenia w ramach reformy szkolnictwa wyższego”. Neofilolog 40(1): 79-92.
Karpińska-Musiał, B., Orchowska, I. 2014. „Świadomość przedmiotowa i epistemologiczna nauczyciela – refleksyjnego praktyka z perspektywy polskiej glottodydaktyki”. Neofilolog 43(1): 25-38.
Klus-Stańska, D. 2002. „Narracje w szkole” (w) Narracja jako sposób rozumienia świata (red. J. Trzebiński). Gdańsk: GWP: 189-220.
Klus-Stańska, D. 2010. Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
Kozłowska, Z. 2007. O przekładzie tekstu naukowego (na materiale tekstów językoznawczych). Warszawa: WUW.
Ostrowska, U. 2011. „Dyskurs w edukacji akademickiej”. Przegląd Pedagogiczny 1(25): 258-266.
Pijanowski, P. 2012. „Esej o metodzie, esej jako metoda. Problematyka epistemologiczna w Minima Moralia Theodora W. Dorno”. Polisemia 2(9): 2082-3053. http://www.polisemia.com.pl/numery-czasopisma/numer-2-2012-9/esej-o-m etodzie-esej-jako-metoda-problematyka-epistemologiczna-w-minima-moralia -theodora-w-adorno DW 11.11.2014.
Ryle, G. 1970 [1949]. Czym jest umysł? Warszawa: PWN.
Sajdak, A. 2013. Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków: Impuls.
Sendyka, R. 2006. Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku. Kraków: Universitas.
Stemplewska-Żakowicz, K. 1996. Osobiste doświadczenie a przekaz społeczny. O dwóch czynnikach rozwoju poznawczego. Wrocław: Leopoldinum.
Sternberg, R. J. 2000 „Intelligence and Wisdom” (w) Handbook of Intelligence (red. R. J. Sternberg). Cambridge: Cambridge University Press: 631-649.
Swales, J. 1990. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press.
Szempruch, J. 2013. Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków: Im-puls.
Trzebiński, J. 1981. Twórczość a struktura pojęć. Warszawa: PWN.
Wilczyńska, W., Górecka, J., Nowicka, A. 2002. „Słowniczek najważniejszych terminów dotyczących autonomizacji” (w) Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej (red. W. Wilczyńska). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM: 317-335.
Wilczyńska, W., Michońska-Stadnik, A. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Avalon/Flair.
Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.
License
Copyright (c) 2019 Neofilolog

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).