Zagadnienia metodologiczne badań w klasach dwujęzycznych
PDF

Słowa kluczowe

edukacja dwujęzyczna
badania w klasach dwujęzycznych
modele immersyjne
CLIL

Jak cytować

Kaczmarek, A. (2010). Zagadnienia metodologiczne badań w klasach dwujęzycznych. Neofilolog, (35), 33–41. https://doi.org/10.14746/n.2010.35.4

Abstrakt

The research in the field of bilingual education has had some specific aims and problems. First, we remind of the quest for the relation betweenbilingualism and intelligence. Then, we refer to some studies on classroom interaction. Finally, we present some projects focussing on the integration of learning content and language.

https://doi.org/10.14746/n.2010.35.4
PDF

Bibliografia

Baker, C. 1993. Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon: Multilingual Matters Ltd.Dalton-Puffer, Ch. 2007. Discourse in Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classrooms. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Dzięgielewska, Z. i Zając, M. (red.). 2006. Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i Europie. Warszawa: CODN.

Gajo, L. 2000. « Acquisition des langues et des disciplines dans l’enseignement bilingue: l’exemple des mathématiques ». Etudes de la Linguistique Appliquée 120: 497-508.

Gajo, L. 2001. Immersion, bilinguisme et interaction en classe. Paris: Didier.

Gajo, L. (red.). 2005. Raport ewaluacyjny – sekcje dwujęzyczne z językiem francuskim w Polsce. Warszawa: CODN – Ambasada Francji w Polsce.

Gajo L., Berthoud A.-C. (red.). 2008. Rapport final: Construction intégrée des savoirs linguistiques et disciplinaires dans l’enseignement bilingue au secondaire et au tertiaire. Geneve: Fonds National Suisse. http://www.nfp56.ch/d_projekt.cfm? Projects.Command=download&file=04_03_2008_02_48_06-Gajo-Rapport_final.pdf&name=Rapport_final.pdf. DW 25.08.2009.

Hamers, J. F. i Blanc, M. 1983. Bilingualité et bilinguisme. Bruksela: Pierre Mardaga Editeur.

Kurcz, I. (red.). 2007. Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Marsch D. 2002, CLIL/EMILE The european dimension, Actions, Trends and Foresight Potential. http://ec.europa.eu/education/policies/lang/doc/david_marsh-report.pdf. DW: 20.07.2009.

Martin-Jones, M. 2000. „Bilingual classroom interaction: A review of recent research”. Language Teacher 33: 1-9. Cambridge University Press.

Peal, E., Lambert W. 1962. The relation of bilingualism to intelligence. tłumaczenie w: Kurcz, I. (red.). 2007. 229-268.