Aktywacja pamięci autobiograficznej jako jeden z czynników wspierających aktywne uczenie się na lekcji języka obcego
PDF

Słowa kluczowe

pamięć autobiograficzna
afektywność w nauce języka obcego

Jak cytować

Bielicka, M. . (2010). Aktywacja pamięci autobiograficznej jako jeden z czynników wspierających aktywne uczenie się na lekcji języka obcego. Neofilolog, (35), 85–94. https://doi.org/10.14746/n.2010.35.9

Abstrakt

The present paper focuses on one of the theories supporting affect in foreign language learning, namely the theory of autobiographical memory. In contrast to mother tongue use, interaction during a foreign language
lesson is a one-dimension-phenomenon taking place „here and now” that does not register in the personal history of the learner. Activation of the autobiographical memory could overcome these limitations. After the
presentation of the characteristics of autobiographical memory, such as the emotional index and its relation to the time and place of the situation, the ways of activating it during foreign language lessons will be described.

https://doi.org/10.14746/n.2010.35.9
PDF

Bibliografia

Anisimowicz, B. 2000. Alternatywne nauczanie języków obcych w XX wieku. Warszawa: DiG.

Apelt, W. 1996a. «Motivation im Fremdsprachenunterricht – Bilanz und Ausblick (1)». Fremdsprachenunterricht 2: 81-89.

Apelt, W. 1996b. «Motivation im Fremdsprachenunterricht – Bilanz und Ausblick (2)». Fremdsprachenunterricht 3: 166-171.

Apelt, W./Koernig, H. 1994. «Affektivität im Fremdsprachenunterricht (1)». Fremdsprachenunterricht 3: 161-168.

Baur, R.-S. 1990. Superlearning und Suggestopädie, Grundlagen – Anwendung, Kritik-Perspektiven. Berlin, München: Langenscheidt.

Bielicka, M. 2005. «Wartości – temat trendy czy passé?» (w) Edukacja czyni człowieka etycznym, Materiały IV Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Dydaktycznej. (red. L. Szczuka-Dorna i B. Skwarska). Poznań: Studium Języków Obcych PP.

Bielicka, M. 2006. Personalizacja treści pozajęzykowych na zajęciach praktycznych z języka niemieckiego. Niepublikowana praca doktorska. ILS UAM Poznań.

Damasio, A.-R. 2002. Błąd Kartezjusza. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Dörney, Z. 2002. «Wie motiviere ich richtig?». Deutsch als Fremdsprache 26: 16-17.

Edelmann, W. 1996. Lernpsychologie. Weinheim: Beltz Psychologie Verlags Union.

Gardner, H. 2002. Inteligencje wielorakie, Teoria w praktyce. Poznań: Media Rodzina.

Goleman, D. 1997. Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.

Iluk, J. 2002. «Probleme der Befähigung zum Ausdruck von Emotionen in der Fremdsprache aus curricularer Sicht». Deutsch als Fremdsprache 2: 96-102.

Kolańczyk, A.; Fila-Jankowska, A.; Pawłowska-Fusiara, M.; Sterczyński, R. 2004. Serce w rozumie, Afektywne podstawy orientacji w otoczeniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Komorowska, H. 1978. Sukces i niepowodzenie w nauce języka obcego. Warszawa: WSiP.

Komorowska, H. 1988. Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

LeDoux, J. 2000. Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina.

Markowitsch, H. J.; Welzer, H. 2005. Das autobiographische Gedächtnis. Hirnorganische Grundlagen und biosoziale Entwicklung. Stuttgart: Klett-Cotta.

Maruszewicz, T. 2001. Psychologia poznania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Mietzel, G. 2003. Psychologia kształcenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Moskowitz, G. 1978. Caring and sharing in the Foreign Language Class. Rowley, Massachusetts: Newbury House Publishers.

Ortner, B. 1998. Alternative Methoden im Fremdsprachenunterricht. Ismaning: Max Hueber Verlag.

Pritzel, M.; Brandt, M.; Markowitsch, H. J. 2009. Gehirn und Verhalten. Ein Grundkurs der physiologischen Psychologie. Heidelberg: Spektrum Verlag.

Riemer, C. 2005. «DaF-Lernende-alles Exoten? Motivationsforschung und Deutsch als Fremdsprache» (w) Innovationen – neue Wege im Deutschunterricht (red. H.-J. Krumm, P. Portmann-Tselikas). Insbruck: Studien Verlag.

Schaffer, H. R. 2006. Rozwój społeczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Schwerdtfeger, I. 1996. «Ansätze für eine anthropologische Begründung der Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache». Informationen DaF 23-4: 430-442.

Siek-Piskozub, T. 1995. Gry, zabawy i symulacje w procesie glottodydaktycznym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Siek-Piskozub, T.; Wach, A. 2006. Muzyka i słowa. Rola piosenki w przyswajaniu języka obcego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Stevick, E. W.1990. Humanism in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.

Vester, F. 1998. Denken, Lernen, Vergessen. Stuttgart: dtv.

Wojtynek-Musik, K. 2001. Samopoznanie w procesie nauki języka obcego oraz propozycje ćwiczeń obcojęzycznych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Zaczyński, W. 1990. Uczenie się przez przeżywanie. Warszawa: WSiP.

Zimbardo, P-G. 1999 Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

Zimbardo, P.G.; Gerrig, R.J. 2008. Psychologie. München: Pearson Studium.