Abstrakt
The present paper presents two important societal paradigms which are influential in learning cultures and understanding of school achievement. It also highlights the role school plays in socializing students. Finally, the
tenets of the Polish school reform are confronted with some research concerning teachers’ routines of assessment.
Bibliografia
Bandura, A. 2007. Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bimmel, P., Ramillon, U. 2000. Lernautonomie und Lernstrategien. Fernstudieneinheit 23. Berlin, München, Wien, Zürich, New York: Langenscheidt.
Blumer, H. 2007. Interakcjonizm symboliczny: perspektywa i metoda. Kraków: Wydawnictwo « NOMOS »
Bourdieu, Pierre, Jean-Claude Passeron 2006. Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dieckmann, J. 1996. „Der Interaktionismus als Orientierungsmittel für pädagogisches Handeln” (w) Soziologie für Pädagogen. (red. Dieckmann, J., Breitkreuz G.) München Wien: R. Oldenburg Verlag.
Gnutzmann, C. 1997. „Language Awareness. Geschichte, Grundlagen, Anwendung”. Praxis des neusprachlichen Unterrichts 44(3): 227-236.
Goffmann, E. 1975. Stigma. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Gombrowicz, W. 1989. Ferdydurke. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Heinz, W.R. 2000. „Selbstsozialisation im Lebenslauf. Umrisse einer Theorie biographischen Handelns” (w) Biographische Sozialisation (red.) Hoernig, E.M. Stuttgart: Lucius & Lucius.
Holder, M. 2005. Fähigkeitsselbstkonzept und Leistungsmotivation im Fremdsprachenunterricht. Berlin: Peter Lang. http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/images/Podstawa_programowa/men_tom_3.pdf
Jackson, P. 1986. Life in the classroom. New York: Holt, Rinehart, Winston.
Janicka, M. 2009. Das soziale und schulische Milieu und ihr Einfluss auf Leistungsfähigkeit und Lerneffizienz. Eine Studie am Beispiel des Deutschunterrichts an Gymnasialschulen auf dem Gebiet der Lubliner Woiwodschaft. Niepublikowana praca doktorska.
Janowski, A. 1989. Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: WSiP.
Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Liszka, K. 2001. Nauczycielskie kryteria oceniania uczniów. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Mead, G. H. 1975. Umysł, osobowość i społeczeństwo. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Möller, Ch. 1999. Die curriculare Didaktik Oder: Der lernzielorientierte Ansatz (w) Didaktische Theorien (red. Gudjons, H., Winkel, R.). Hamburg: Bergmann + Helbig Verlag.
Myczko, K. 2008. Od aktywizacji do autonomii ucznia w kształceniu językowym. (w) Autonomia w nauce języka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy? (red. Pawlak, M. ) Poznań, Kalisz, Konin.
Parsons, T. 1968. Sozialstruktur und Persönlichkeit. Frankfurt am Main: Europäische Verlagsanstalt.
Parsons, T. 1972. Szkice z teorii socjologicznej. Warszawa: PWN.
Siebert, H. 2005. Pädagogischer Konstruktivismus. Lernzentrierte Pädagogik in Schule und Erwachsenenbildung. Weinheim und Basel: Beltz Verlag.
Taraszkiewicz, M. 2001. Jak uczyć jeszcze lepiej. Poznań: Wydawnictwo ARKA.
Tillmann, K.-J. 2004. Sozialisationstheorien. Eine Einführung in den Zusammenhang von Gesellschaft, Institution und Subjektwerdung. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuchverlag.
Turska, D. 2006. Skuteczność ucznia. Od czego zależy udana realizacja wymogów edukacyjnych? Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Monika Janicka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).