Abstrakt
The paper presents the results of studies on graphomotor skills and indi-cates the phenomena that may adversely affect the acquisition of know-ledge and school skills, including learning a foreign language. In the con-text of teaching foreign languages, graphomotor difficulties were related to the skill of writing and in particular to the graphic level of handwriting. Emphasis was also laid on graphic problems discovered in the course of qualitative analysis, which can be found also at the level of spelling, since their occurrence may especially hinder learning a new language.
Bibliografia
Ajuriaguerra de J., Skala Dysgraficzna. Tłum. B. Borysowicz (maszynopis).
Bogdanowicz, M. 1991. Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: WSiP.
Bogdanowicz, M. 1992. Leworęczność u dzieci, Warszawa: WSiP.
Borysowicz, B., Fenczyn, J., Rosa R. 1991. „Próba zastosowania Skali Dysgrafii J. de Ajuriaguerry w warunkach polskich”. Rocznik Naukowo-Dydaktyczny 138. Prace Pedagogiczne XII. 145-159.
Dmochowska, M. 1979. Zanim dziecko zacznie pisać. Warszawa: WSiP.
Domagała, A., Mirecka, U. 2001. „Dziecko dyslektyczne z zaburzeniami lateralizacji – możliwości i ograniczenia terapii w starszym wieku szkolnym”. Logopedia 29. 151-167.
Domagała, A., Mirecka, U. 2009. „Handwriting in the computer age. Categories of description of products of graphomotor activities in children aged 7-13”. IATED. 2345-54.
Domagała, A., Mirecka, U. 2009. „Handwriting in the computer age. Develop-ment of graphomotor skills – a risk of dysgraphia”. IATED. 2338-2344.
Domagała, A., Mirecka, U. 2010. Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat. Lublin: Wyd. UMCS.
Domagała, A., Mirecka, U. 2010. Profil sprawności grafomotorycznych. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
Gąsowska, T., Pietrzak-Stępkowska, Z. 1994. Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Warszawa: WSiP.
Healey, J. M. 2003. Leworęczność. Jak wychować leworęczne dziecko w świecie ludzi praworęcznych. Gdańsk: GWP.
Kopczyńska-Kaiser, M. 1984. „Praca nauczyciela z dziećmi wymagającymi pomocy w nauce czytania i pisania na terenie klasy”, w: Wasyluk-Kuś, H. (red.). Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Warszawa: WSiP. 35-53.
Kostka-Szymańska, M., Krasowicz-Kupis, G., Pietras, I. 2009. „Przegląd narzędzi diagnostycznych do oceny czytania i pisania stosowanych w polskim poradnictwie”, w: Krasowicz-Kupis, G. (red.). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: Harmonia. 164-186.
Malendowicz, J. 1984. „Proces czytania i pisania i trudności w jego opanowaniu”, w: Wasyluk-Kuś, H. (red.). Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Warszawa: WSiP. 17-34.
Nartowska, H. 1986. Różnice indywidualne czy zaburzenia rozwoju dziecka przedszkolnego. Warszawa: WSiP.
Pietras, I. 2009. „Umiejętność pisania i możliwości jej diagnozowania”, w: Krasowicz-Kupis, G. (red.). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: Harmonia. 107-123.
Spionek, H. 1965. Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka. Warszawa: PWN.
Spionek, H. 1980. „Opóźnienia i dysharmonie rozwoju uczniów jako przyczyna ich trudności i niepowodzeń w nauce”, w: Hulek, A. (red.). Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: PWN.
Wróbel, T. 1980. Współczesne tendencje w nauczaniu początkowym. Warszawa: PWN.
Wróbel, T. 1985. Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Aneta Domagała, Urszula Mirecka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).