„Moja podróż z językiem obcym” – narracyjne badanie autobiograficzne
PDF

Jak cytować

Werbińska, D. . (2019). „Moja podróż z językiem obcym” – narracyjne badanie autobiograficzne. Neofilolog, (34), 91–110. https://doi.org/10.14746/n.2010.34.9

Abstrakt

The aim of this article is to show some possibilities of using autobiographical narratives in the learning and teaching languages. The first part, focused on theoretical aspects of autobiographical research, points to its functions, problems for the researcher and possible content to be examined. The second part describes an example of the author’s autobiographical narrative research study conducted among the students of philological (English philology) and non-philological (elementary education with English and management) fields of study, whose task was to write an autobiography entitled “My journey with a foreign
language”.

https://doi.org/10.14746/n.2010.34.9
PDF

Bibliografia

Bailey, K.M. 1995. „Competitiveness and anxiety in adult second language learning: looking at and through the diary studies”. (w) Brown, H.D. i Gonzo, S. (red.). Readings on Second Language Acquisition. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall Regents. 163 – 205.

Benson, P. 2002. „(Auto)biography and learners’ diversity”. (w) Benson, P. i Nunan, D. Learners’ Stories. Cambridge: CUP.

Brzeziński, J. i Siuta, J. 1991. Społeczny kontekst badań psychologicznych i pedagogicznych. Wybór tekstów. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Burzyńska, A. 2008. „Idee narracyjności w humanistyce”. (w) Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 21 – 36.

Curran, E. 2008. „Narratives of relevance: seizing (or not) critical moments”. (w) Cole, K.M. i J. Zuengler. (red.). The Research process in Classroom Discourse

Analysis. New York: Lawrence Erlbaum Associates.

Dryll, E. 2008. „Analiza tekstu narracji autobiograficznej z wykorzystaniem metod lingwistyki formalnej”. (w) Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro,

B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 117 – 132.

Jastrzębska, J. Dryll, E 2008. „Autonarracja osób o różnych stylach przywiązania. Wybrane techniki formalnej analizy tekstu”. (w) Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Klus- Stańska, D. 2002. „Narracje w szkole”. (w) Trzebiński, J. Narracja jako sposób rozumienia świata”. 189 – 220.

Kofta, M. i Doliński, D. 2000. „Poznawcze podejście do osobowości”. (w)Strelau, J. Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 2). Gdańsk: GWP. 561 – 600.

Konarzewski, K. 2000. Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.

Norton (Pierce), B. 1995. „Social identity, investment, and language learning”. TESOL Quarterly 29: 9 – 31.

Oleś, P. 2008. „Autonarracyjna aktywność człowieka”. (w)Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 37 – 52.

Schmidt, R. 1983. „Interacton, acculturation, the acquisition of communicative competence”. (w) Wolfson, N. i Judd, E. (red.). Sociolinguistics and TESOL. Rowley, MA: Newbury House. 137 – 74.

Schumann, J. 1978. The Pidginization Process: A Model for Second Language Acquisition. Rowley, MA: Newbury House.

Stemplewska-Żakowicz, K. 2008. „Obiektywność i inne metodologiczne cnoty z perspektywy postmodernistycznej wrażliwości badawczej”. (w) Janusz,

B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 37 – 52.

Tabor, U. 2008. Biograficzne uwarunkowania rozwoju naucz yciela. Analiza jakościowa. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Taylor, S. „Adjustment to threatening events: A theory of cognitive adaptation”. American Psychologist 38. 1161 – 1173.

Teutsch-Dwyer, M. 2002. „(Re)constructing masculinity in a new linguistic reality”. (w)Pawlenko, A., Blackledge, A., Piller, I i M. Teutsch-Dwyer (red.). Multilingualism, Second Language Acquisition, and Gender. New York: Mounton de Gruyter. 175 – 98.

Tokarska, U. 2001. „Narracja autobiograficzna w terapii i promocji zdrowia”. (w) Trzebiński, J. Narracja jako sposób rozumienia świata”. 221 – 261.

Trzebiński J. 2001. „Narracyjne konstruowanie rzeczywistości”. (w) Trzebiński, J. Narracja jako sposób rozumienia świata”. 17 – 42.

Trzebiński J. 2001. „Autonarracje nadają kształt życiu człowieka”. (w) Trzebiński, J. Narracja jako sposób rozumienia świata”. 43 – 80.

Żurko, M. 2008. „Wybrane metody analizy i interpretacji narracji autobiograficznej w ujęciu hermeneutycznym”. (w) Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 105 – 129.