E-learning akademicki jako wyzwanie na studiach neofilologicznych
PDF

Słowa kluczowe

e-learning
e-wykład
kursy e-learning
efektywność e-learningu
szkoła wyższa
badania pilotażowe

Jak cytować

Jedynak, M. . (2019). E-learning akademicki jako wyzwanie na studiach neofilologicznych. Neofilolog, (37), 11–25. https://doi.org/10.14746/n.2011.37.2

Abstrakt

Internet development enabled e-learning to evolve and assimilate with traditional teaching techniques supporting academic learning. The ad-vantages of e-learning such as its flexibility, reduction of costs, self-paced learning modules or addressing various learning styles are being appreci-ated by more and more universities and colleges. In the theoretical framework the article discusses the basic assumptions of e-learning and organization of distant learning courses. It also presents e-learning from the perspective of English Studies Department students and their needs. Finally, the pilot study is described in which effectiveness of e-learning is examined. Two groups of students were under investigation; one attend-ing regular traditional lectures and the other participating in the e-learning programme. The findings show that e-learning is only slightly more effec-tive than traditional way of teaching. Considering all the limitations of the study, the traditional and innovative ways of teaching deserve to be called equally legitimate.

https://doi.org/10.14746/n.2011.37.2
PDF

Bibliografia

Allen, E., Seaman, J. „Class Differences: Online Education in the United States, 2010” [Raport na temat edukacji online w Stanach Zjednoczonych za rok 2010]. Babson Survey Research Group. Artykuł dostępny online http://sloanconsortium.org/publications/survey/class_differences.

Cichoń, M. 2008. „Wykorzystanie źródeł internetowych w rozwijaniu samo-świadomości i samooceny uczniów (na przykładzie materiałów audiowi-zualnych telewizji frankofońskiej TV5)”. Autonomia w nauce języka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy. red. Pawlak, M. Kalisz: Wydział Pedago-giczno-Artystyczny UAM w Kaliszu: 345-353.

Eisenbardt, M. 2006. „Powszechność i zakres wykorzystania e-nauczania w szkolnictwie wyższym województwa śląskiego”. Artykuł dostępny online http://www.e-edukacja.net/trzecia/_referaty/17_e-edukacja.pdf

Frankiewicz, I. 2007. „Elearning na lektoratach – dlaczego tak?! Nowa inicjaty-wa w studium języków obcych Politechniki Wrocławskiej”. Prace naukowe Studium Języków Obcych Politechniki Wrocławskiej 39. Wrocław: Oficyna Wy-dawnicza Politechniki Wrocławskiej: 39-50.

Gajek, E. 2003. „Standardy przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej w kontekście kształcenia nauczycieli języków obcych”. Ję-zyki Obce w Szkole nr 6/2003: 117-129.

Gajek, E. 2008. Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Warszawa: Insty-tut Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego.

Gorosch, M. 1967. „Teaching by telephone – An experiment in language tea-ching”. International Review of Applied Linguistics, tom 5: 123-139.

Gram, T. 1999. „A survey of new media development and delivery software for internet-based learning”. Raport przygotowany dla Industry Canada. Sci-ence promotion and academic affairs branch.

Jedynak, M. 2011. „Czy e-learning może zastąpić nauczyciela? – opinie wykła-dowców na temat funkcjonowania e-learningu akademickiego w polskiej przestrzeni edukacyjnej”, referat wygłoszony na VI Międzynarodowej Konferencji Edukacyjnej w Ustroniu pt. „Kompetencja językowa – drogi, cele, aspekty”.

Konsek, K. 2008. „Możliwości, jakie stwarza e-learning w rozwijaniu postawy autonomicznej oraz kompetencji niezbędnych w społeczeństwie informa-cyjnym u studentów kierunków neofilologicznych”. Autonomia w nauce ję-zyka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy. red. Pawlak, M. Kalisz: Wy-dział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu: 315-324.

Lewandowski, W. 2007. „Wirtualne wykłady”. (http://e-grabowiec.eu/, DW: 11.04.2011).

Miodek, J. 2007. „Rzeczywistość elektroniczna a język nasz powszedni”. Prace naukowe Studium Języków Obcych Politechniki Wrocławskiej 39. Wrocław: Ofi-cyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej: 249-253.

Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Dz. U. z 1994 r., nr 24 poz. 83 (http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open &id=WDU19940240083, DW: 11.04.2011).

Ustawa a dnia 27 lipca 2005 roku – „Prawo o Szkolnictwie Wyższym”, (http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=WDU19971330883, DW: 11.04.2011).

www.norte.pl