Neofilolog

Aktuelle Ausgabe

Nr. 62/2 (2024)
Published June 26, 2024

BESCHREIBUNG DER ZEITSCHRIFT

Die vierteljährlich erscheinende Neofilolog ist eine von Experten (double-blind) begutachtete Fachzeitschrift der Polnischen Neuphilologischen Gesellschaft. Sie wird seit 1930 systematisch in Papierform veröffentlicht (mit einer Unterbrechung in den Jahren 1940–1989) und erscheint seit 2009 auch in elektronischer Form.

Ihr Hauptziel ist es, aktuelle Erkenntnisse über Lehr- und Lernprozesse von modernen Sprachen, auch unter Berücksichtigung ihrer sozialen und kulturellen Dimensionen, aus theoretischer, anwendungsorientierter und  methodologischer Perspektive einem interessierten Fachpublikum zugänglich zu machen. Die Zeitschrift erscheint derzeit viermal im Jahr in Form von Themenheften im Zusammenhang mit den Jahreskonferenzen der Gesellschaft. Die Ausgaben werden jeweils zum Ende des Quartals (März, Juni, September, Dezember) veröffentlicht. Darüber hinaus widmen sich ein bzw. zwei Bände pro Jahr ausgewählten Themen im Zusammenhang mit aktuellen Trends in der Linguistik, der Glottodidaktik und dem Spracherwerb. Die Artikel erscheinen auf Polnisch, Englisch, Deutsch, Französisch und Spanisch. 

 

INDEXIERT IN:  SCOPUS, DOAJ, Sherpa Romeo, Polska Bibliografia Naukowa, INDEX COPERNICUS INTERNATIONAL - IC Journals Master List, Biblioteka Nauki, CEJSH, CEON, Arianta, ERIH PLUS, PKP INDEX, EBSCO, Google Scholar   JOURNAL METRICS:  

SCImago Journal & Country Rank

Die Zeitschrift „Neofilolog“ hat vom polnischen Ministerium für Wissenschaft und Hochschulbildungm 70 Punkte erhalten. 

INDEX COPERNICUS  ICV (2018)   92.75

INDEX COPERNICUS  ICV (2019)   94.56

INDEX COPERNICUS  ICV (2020)  100.00

INDEX COPERNICUS  ICV (2021): 100.00

DOI: 10.14746/n

ISSN (Print): 1429-2173 ISSN (Online): 2545-3971 Die Artikel werden unter der CC-BY-ND-Lizenz veröffentlicht CREATIVE COMMONS CREATIVE COMMONS: 

Mitteilungen

Nowy numer czasopisma Neofilolog 62/1 (2024)

Z radością informujemy, że został opublikowany najnowszy Neofilolog. Nr 62/1 pt. "Uczenie się i nauczanie języków obcych w kontekście szkoły wyższej" powstał pod redakcją Andrzeja Dąbrowskiego i Piotra Kajaka.

Życzymy Państwu interesującej i inspirującej lektury, zapraszając do publikowania w naszym czasopiśmie.

Zespół redakcyjny czasopisma Neofilolog


Mehr…

April 12, 2024

Call for papers Nr 63/2 - Perspectives on the Values of Silence and Speech in Foreign Language Education

You are invited to submit articles in Nr 63/2 - Perspectives on the Values of Silence and Speech in Foreign Language Education edited by Anna Jaroszewska, Agnieszka Kałdonek-Crnjaković and Dat Bao

This issue will address the value and meaning of silence in language education, covering the
following, but not limited to, subthemes/topics:Verbal and non-verbal participation in the
classroom, the role of silence and speech as learning space and learning resources, the inner
voice, mental processing, the shift between silence and talk, peer influence in relation to
silence and talk, silence and talk in task design, silence and speech in classroom management,
teacher silence, teacher talk, peer silence, peer speech, productive and unproductive silence,
productive and unproductive speech, learner experience with speech and silence, teacher
experience with speech and silence, teacher well-being as influenced by learner silence and
learner talk, among others. The article can be empirical-based, auto/duo/trio-ethnographic,
reflective, conceptual or philosophically interpretive. It can be a critical review nature that
challenges or expands the status quo in the field.


Date of publication: 15 December 2024
Length of article: 6000 words

Instructions for authors: Submissions | Neofilolog (amu.edu.pl)

Texts should be submitted by 30th of April 2024 to the address of the editors of the issue:

Agnieszka Kałdonek-Crnjaković: a.kaldonek2@uw.edu.pl


Mehr…

March 19, 2024

Wprowadzenie

Małgorzata Baran-Łucarz, Magdalena Białek, Aleksander Wiater
359-364
Wprowadzenie
PDF (Język Polski)

Artykuły

Radosław Kucharczyk
365-378
Tłumaczenie jako jedna z technik językowych działań mediacyjnych. Wyniki badania wstępnego
PDF (Język Polski)
Danuta Wiśniewska
379-395
Mixed-type literature review of research on L2 learning in and through the linguistic landscape
PDF (English)
Halina Chmiel-Bożek
396-408
Potencjał dynamicznej platformy webtoons.com/fr w nauczaniu/uczeniu się języka francuskiego w opinii studentów filologii romańskiej
PDF (Język Polski)
Agnieszka Dryjańska
409-426
Elementy językowego obrazu świata w nauczaniu języka francuskiego w kontekście filologicznym
PDF (Język Polski)
Monika Janicka
427-443
Uczniowie z doświadczeniem migracji na lekcjach języka niemieckiego w polskiej szkole podstawowej – perspektywa nauczycieli
PDF (Język Polski)
Patrycja Stasiak, Agnieszka Kałdonek-Crnjaković, Małgorzata Molska
444-460
Specjalne potrzeby edukacyjne – samoocena wiedzy, umiejętności i postaw w przekonaniach przyszłych nauczycieli języków obcych przed i po szkole letniej
PDF (Język Polski)
Katarzyna Nosidlak
461-481
Experienced Learners from Generation Z and the Traditional Vision of the Good Language Teacher: On The Issue of Teacher Authenticity
PDF (English)
Joanna Pitura, Sabina Nowak, Anna Turula, Joanna Jakubik, Yuliya Asotska-Wierzba
482-501
Mapping the landscape of serious digital language learning games: Towards a Serious-Digital Game-based Language Learning (S-DGBLL) teacher competence framework
PDF (English)
Tomasz Róg
502-520
Teaching L2 pragmatics: The effects of different types of task implementation vs a PPP framework
PDF (English)
Ryszard Ziaja
521-540
Korzyści i granice wykorzystania sztucznej inteligencji na lekcjach języka niemieckiego na przykładzie ChatGPT
PDF (Język Polski)
Izabela Bawej
541-562
O wykorzystaniu wiadomości sms w nauczaniu komunikacji w języku obcym na przykładzie języka niemieckiego jako języka obcego
PDF (Język Polski)
Martyna Laskowska
563-578
Developing Intercultural Communicative Competence (ICC) of English majors in courses dealing with the culture of English-speaking countries
PDF (Język Polski)
Alle Ausgaben anzeigen