Abstract
Attempts at individualisation in teaching appeared in the Polish didactics for foreign languages during the interwar period following the influence of the „new school” concept, as propagated by the reformation move-ments in American and European education. On the basis of teaching curriculums, practical reports and theoretical contemplations from the years 1919-1939, the article shows the way the then contemporary teach-ers of foreign languages understood the notion of individualisation, their arguments for its necessity and also the ways the were trying to adapt the new individualising methods of work and forms of organising lessons for their home environment.
References
Arnold-Russocka, M. 1933. „Próba uczenia się pod kierunkiem języka francuskiego”. Neofilolog 4. 221-222.
Bereźnicki, F. 1999. Hasła „nowej szkoły” w dydaktyce Drugiej Rzeczpospolitej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Ciesielska-Borowska, S. 1930. Język francuski. Zarys metodyczno-dydaktyczny. Lwów-Warszawa: Książnica-Atlas.
Ciesielska-Borkowska, S. 1932. „Słownik i jego zastosowanie”. Neofilolog 2. 57-64.
Czerny, Z. /1934-1937/. „Dydaktyka języków nowożytnych”, w: Łempicki, S. i in. (red.). Encyklopedia wychowania. Warszawa: Nasza Księgarnia. 331-377.
Dobrowolski, S. 1934. System klasowy i system pracowniany. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Dobrowolski, S. 1964. „Plan daltoński”, w: Okoń, W. (red.). Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1960. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Friedländer, M. 1935. Lektura obcojęzyczna w szkole średniej. Szkic metodyczny. Kraków: Gebethner i Wolff.
Iwan, K. 1975. Polska myśl glottodydaktyczna okresu dwudziestolecia międzywojennego. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Jakóbiec, J. 1928. Podstawowe wskazania dydaktyczne. Kraków: Gebethner i Wolff.
Jakóbiec, J. 1930. „Nauczanie języków obcych w systemie daltońskim”. Neofilolog 1. 13-24.
Jungman, F. 1933. „Uczenie się pod kierunkiem a języki nowożytne”. Neofilolog 2. 99-108.
Kubica, S. 1933. „Nauczanie języka niemieckiego metodą lektury ekstensywnej”. Neofilolog 4. 211-216.
Lubelski, S. 1937. „Praca zespołowa w nauczaniu języka niemieckiego”. Neofilolog 2. 97-110.
Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. 1937. Program nauki w liceum ogólnokształcącym. Wydział humanistyczny (Projekt). Lwów: Państwowe Wydawnictwo Książek Szkolnych.
Mirski, J. 1934. Uwagi metodyczne o nauce języka niemieckiego w nowym gimnazjum. Lwów: Państwowe Wydawnictwo Książek Szkolnych.
Pachucka, R. 1930. „Z doświadczeń próby nauczania języków obcych w systemie daltońskim”. Neofilolog 1. 91-92.
Prejbisz, A. (red.). 1962. Z problematyki nauczania języków obcych. Wybór artykułów z „Księgi Pamiątkowej I Zjazdu Neofilologów” (1929) i z „Neofilologa” (1930-1939). Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Semil, E. 1930. „Nauka języków obcych w systemie daltońskim”. Neofilolog 2. 158-172.
License
Copyright (c) 2011 Anna Maria Harbig
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).