Abstract
It is generally postulated that visually-impaired students should be in-volved in mainstream study programs, along their sighted co-students. In the context of English Philology, this means that lecturers need to adapt their tutorials, their teaching aids, their techniques and general attitude. It is advocated here that it can be done even when lecturers are not trained in the field of SEN. The success of their students depends largely on the lecturers resourcefulness and creativity, as well as on their willingness to devote extra time to meeting the needs of such students.
References
Dziwik-Kamińska, M. 2007. „Języki obce a studenci niepełnosprawni”. w: Zadrożny, J. i Przednowek, A. (red.). Studenci niewidomi i słabowidzący – poradnik dla wyższych uczelni, Kraków: Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego. 24-31.
Krzeszowski, T. 2001. „Niewidomi a języki obce, czyli kilka słów o tyfloglottodydaktyce”. Języki Obce w Szkole 7/2001 (numer specjalny Nauczanie języków obcych uczniów niepełnosprawnych). 5-12.
Marek, B. 2001. „Skąd się biorą niewidomi Angliści? Z doświadczeń Zakładu Tyflodydaktyki Języka Angielskiego KUL”. Języki Obce w Szkole 7/2001 (numer specjalny Nauczanie języków obcych uczniów niepełnosprawnych). 79-86.
Piskorska, A., Krzeszowski, T. i Marek, B. 2008. Uczeń z dysfunkcją wzroku na lekcji angielskiego. Wskazówki metodyczne dla nauczycieli. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Waszkielewicz, A. E. (n.d.) „Niewidomy student w Danii”. http://www.pzn.org.pl/ dzialania-projekty/62-efs-inicjatywa-wspolnotowa-equal/303-niewidomy-student-w-danii.html [DW: 24.08.2010]
Wdówik, P. 2007. „Organizacja systemu wsparcia”. w: Zadrożny, J. i Przednowek, A. (red.). Studenci niewidomi i słabowidzący – poradnik dla wyższych uczelni. Kraków: Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego. 17-23.
Wiazowski, J. 2001. „Komputery i sieci komputerowe jako media wspomagające nauczanie języka angielskiego uczniów niewidomych”. Języki Obce w Szkole 7/2001 (numer specjalny Nauczanie języków obcych uczniów niepełnosprawnych). 87-92.
Zadrożny, J. 2007. „Uczelnia dostępna”. w: Zadrożny, J. i Przednowek, A. (red.). Studenci niewidomi i słabowidzący – poradnik dla wyższych uczelni. Kraków: Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego. 6-16.
License
Copyright (c) 2011 Anita Buczek-Zawiła
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).