How a disabled student learns a foreign language. A case study of an FL student with Celebral Palcy
PDF (Język Polski)

Keywords

case study
disabled student
cerebral palsy
language education

How to Cite

Bielicka, M. . (2011). How a disabled student learns a foreign language. A case study of an FL student with Celebral Palcy. Neofilolog, (36), 173–185. https://doi.org/10.14746/n.2011.36.12

Abstract

The paper is a case study of a disabled student (cerebral palsy). The in-formation about the student was obtained from the interviews with him as well as his parents and teachers, school documents and a narration study which involved three psychologists. The main research questions focused on the difficulties which disabled students come across during their education. The research also addressed such issues as the role of the surroundings in the education of the disabled as well as the reasons be-hind the choice of philological studies by a disabled person.

https://doi.org/10.14746/n.2011.36.12
PDF (Język Polski)

References

Jakoniuk-Diallo, A., Kubiak, H. 2010. O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Warszawa: Difin SA.

Łobocki, M. 2009. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Impuls.

Michałowicz, R. 2001. Mózgowe porażenie dziecięce. Warszawa: PZWL.

Obuchowska, I. 2001. „Adolescencja” w: Harwas-Napierała, B., Trempała, J. Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN. 163-201.

Palka, S. 2010. Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: Pedagogika GWP.

Stefańska-Klar, R. 2001. „Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny” w Harwas-Napierała, B., Trempała, J. Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN. 130-162.

Trzebiński, J. 2002. Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: Gdańskie Psychologiczne.

Wilczyńska, W., Michońska-Stadnik, A. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo AVALON.

Zaręba, E. 1998 „Badania empiryczne ilościowe i jakościowe w pedagogice” w Palka, S. (red.) Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 43-54.

Zimbardo, P.-G. 1999. Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN