Résumé
The article is a comparative study of a few chosen criteria of interactive discourse in glottodidactics, as formulated by Anna Seretny (2014) and the specificity of personalized one-to-one language teaching in a tutorial. The thesis stated by the author claims that tutorial, due to its different type of teacher-student interaction, varying epistemological background and distinctive levels of interactive rhetoric (e.g. its less instructional and more natural character) is not an obvious space for developing language competence. On the other hand, it may, as the space for very individual and intense learning context, promote development of communicative skills and critical thinking, thus helping to meet cognitive aims of the curriculum in philological studies at the university.
Références
Axer, J. 2015. „Opracowanie modelu tutoringu w ramach studiów międzyobszarowych. Tutoring a kultura akademicka, cz. II”. (w) Raport końcowy z realizacji projektu systemowego „Strategia wprowadzania i oceny międzyobszarowych studiów i badań w uczelniach w kontekście reform szkolnictwa w Polsce” (POKL.04.01.03-00-002/11), cz. 7: Opracowanie modelu tutoringu w ramach studiów międzyobszarowych, Warszawa: Wydział „Artes Liberales”.
Beck U., Giddens A. i Lash S. 2009. Modernizacja refleksywna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności. Warszawa: PWN.
Blumer, H. 2007. Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda. (tłum. G. Woroniecka). Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Budajczak, M. 2015. „Tutoring a edukacja domowa”. (w) Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. (red. P. Czekierda, B. Fingas i M. Szala). Warszawa: Wolters Kluwer, str. 169-178.
Czekierda, P. 2015. „Czym jest tutoring?”. (w) Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. (red. P. Czekierda, B. Fingas i M. Szala). Warszawa: Wolters Kluwer, str. 15-35.
Czekierda, P., Budzyński, M., Traczyński, J., Zalewski Z. i A. Zembrzuska (red.). 2009. Tutoring w szkole. Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.
Czekierda, P., Fingas, B. i M. Szala (red.). 2015. Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. Warszawa: Wolters Kluwer.
Dauber, H. 2001. Obszary uczenia się w przyszłości. Perspektywy pedagogiki humanistycznej. (tłum. J. Marnik i M. Wawrzak-Chodaczek). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Erikson, E. 2004. Tożsamość a cykl życia. (tłum. M. Żywiecki). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Fullan, M. 1991. The Meaning of Educational Change. London: Teachers College Press.
Grzegorczyk, G. 2016. „Tutoring w perspektywie kontekstowo-ekologicznej”. (w) W trosce o jakość w ilości. Tutoring oksfordzki w Uniwersytecie Gdańskim. (red. B. Karpińska-Musiał). Kraków: Wydawnictwo LIBRON, str. 95-112.
Gut, A. 2013. „Rola języka w poznaniu”. (w) Przewodnik po epistemologii. (red. R. Ziemińska). Kraków: Wydawnictwo WAM, str. 381-422.
Hymes, D. 1972. „On communicative competence”. (w) Sociolinguistics. (red. J. B. Pride i J. Holmes). Harmondsworth, str. 269-293.
Jendza, J. 2016. „Tutoring w uniwersytecie – pomiędzy nabywaniem a tworzeniem znaczeń w procesie studiowania”. (w) W trosce o jakość w ilości. Tutoring oksfordzki w Uniwersytecie Gdańskim. (red. B. Karpińska-Musiał). Kraków: Wydawnictwo LIBRON, str. 29-60.
Karpińska-Musiał, B. 2015. „Tutoring akademicki – pomiędzy epistemą a doxą. Tożsamość metody w kontekście kształcenia uniwersyteckiego”. (w) Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. ( red. P. Czekierda, B. Fingas i M. Szala). Warszawa: Wolters Kluwer, str. 123-139.
Karpińska-Musiał, B. 2016a. Edukacja spersonalizowana w uniwersytecie. Ideologia – instytucja – dydaktyka – tutor. Kraków: Wydawnictwo LIBRON.
Karpińska-Musiał, B. 2016b. (red.) W trosce o jakość w ilości. Tutoring oksfordzki w Uniwersytecie Gdańskim. Kraków: Wydawnictwo LIBRON.
Karpińska-Musiał, B. 2016c. (red.) Studenckim piórem w tutorskim kałamarzu. Tutoring akademicki w Uniwersytecie Gdańskim. Kraków: Wydawnictwo LIBRON.
Karpińska-Musiał, B. i A. Dziedziczak-Foltyn. 2014. „At Student’s service – Tutoring and Coaching as innovative methods of academic education in Poland” EDULEARN 14 – ELECTRONIC IATED PROCEEDINGS. http://www.projektiq.ug.edu.pl/wp-content/ uploads/2014/03/At-students-service-BKMusia%C5%82-ADFoltyn.pdf [6.02.2017].
Karpińska-Musiał, B. i I. Orchowska. 2014. „Świadomość przedmiotowa i epistemologiczna nauczyciela-refleksyjnego praktyka z perspektywy polskiej glottodydaktyki”. Neofilolog 43(1): 25-38.
Karpińska-Musiał, B. i I. Orchowska. 2015. „Profesjonalizm nauczyciela akademickiego na studiach neofilologicznych w Polsce wobec zjawiska wielodyskursywności w glottodydaktyce”. Neofilolog 45(2): 245-257.
Klus-Stańska, D. 2010. Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Komorowska, H. 1999. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: WSiP.
Kowalczuk-Walędziak, M. 2015. „Badania tutoringu w opinii nauczycieli akademickich – perła z lamusa czy perła do lamusa?”. (w) Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. (red. P. Czekierda, B. Fingas i M. Szala). Warszawa: Wolters Kluwer, str. 140-158.
Krashen, S.1985. The Input Hypothesis: Issues and Implications. London: Longman.
Mead, G. H. 1975. Umysł, osobowość, społeczeństwo. (tłum. Z. Wolińska). Warszawa: PWN.
Mihułka, K. 2015. „Naturalna komunikacja na lekcji języka obcego – stan rzeczywisty czy niedościgniony cel?”. Języki Obce w Szkole 2/2015: 82-89.
Niżegorodcew, A. 1991. Dyskurs interakcyjny a kompetencja komunikacyjna w języku obcym. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Ostrowska, U. 2011. „Dyskurs w edukacji akademickiej”. Przegląd Pedagogiczny 1(25): 258-266.
Pałuszyńska, E. 2011. „Tekst, sytuacja, kontekst w dyskusji”. (w) Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego – 3. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, t. 18. (red. B. Grochala i M. Wojenka-Karasek), str. 43-53.
Paprzycka, K. 2013. „Pojęcie wiedzy”. (w) Przewodnik po epistemologii. (red. R. Ziemińska). Kraków: Wydawnictwo WAM, str. 176-150.
Piaget, J. 1966. Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa: PWN.
Ricoeur, P. 2005. O sobie samym jako innym. (tłum. B. Chełstowski). Warszawa: PWN.
Sajdak, A. 2013. Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Sarnat-Ciastko, A. 2015. Tutoring w polskiej szkole. Warszawa: Difin S.A.
Schön, D. A. 1983. The Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. New York: Basic Books.
Seretny, A. 2014. „Rola efektu zwrotnego w dydaktycznym dyskursie interakcyjnym”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, t. 21, str. 37-50.
Wacquant, L. 2012. „Trzy kroki w stronę historycznej antropologii faktycznie istniejącego neoliberalizmu”. Praktyka Teoretyczna nr 5: 129-151.
Licence
© Beata Karpińska-Musiał 2017
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
Auteurs :
Les auteurs de textes acceptés pour publication dans la revue Neofilolog sont tenus de remplir, signer et renvoyer à l'adresse de la rédaction, un accord sur l'octroi d'une licence gratuite pour les œuvres, avec obligation d'accorder une sous-licence CC.
En vertu de cet accord, les auteurs des textes publiés dans la revue Neofilolog accordent à l'Université Adam Mickiewicz de Poznań une licence non exclusive et gratuite et permettent l'utilisation de la sous-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Les auteurs se réservent le droit de disposer librement de l'œuvre.
Utilisateurs :
Les utilisateurs d'Internet intéressés ont le droit d'utiliser les œuvres publiées à partir de l'année 2017 sous réserve des conditions suivantes :
- reconnaissance de la qualité d'auteur - l'obligation de fournir des informations sur la qualité d'auteur, le titre, la source (liens vers l'œuvre originale, DOI) et la licence, ainsi que l'œuvre distribuée ;
- sans créer d'œuvres dérivées - l'œuvre doit être conservée dans sa forme originale, p. ex. les traductions ou les interprétations ne peuvent être distribuées sans le consentement de l'auteur.
Tous les textes publiés sont soumis au droit d'auteur.
Autres :
L'Université Adam Mickiewicz de Poznań se réserve le droit à la revue dans son ensemble (mise en page, forme graphique, titre, conception de la couverture, logo, etc.).
.