Abstract
The article is a comparative study of a few chosen criteria of interactive discourse in glottodidactics, as formulated by Anna Seretny (2014) and the specificity of personalized one-to-one language teaching in a tutorial. The thesis stated by the author claims that tutorial, due to its different type of teacher-student interaction, varying epistemological background and distinctive levels of interactive rhetoric (e.g. its less instructional and more natural character) is not an obvious space for developing language competence. On the other hand, it may, as the space for very individual and intense learning context, promote development of communicative skills and critical thinking, thus helping to meet cognitive aims of the curriculum in philological studies at the university.
Literaturhinweise
Axer, J. 2015. „Opracowanie modelu tutoringu w ramach studiów międzyobszarowych. Tutoring a kultura akademicka, cz. II”. (w) Raport końcowy z realizacji projektu systemowego „Strategia wprowadzania i oceny międzyobszarowych studiów i badań w uczelniach w kontekście reform szkolnictwa w Polsce” (POKL.04.01.03-00-002/11), cz. 7: Opracowanie modelu tutoringu w ramach studiów międzyobszarowych, Warszawa: Wydział „Artes Liberales”.
Beck U., Giddens A. i Lash S. 2009. Modernizacja refleksywna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności. Warszawa: PWN.
Blumer, H. 2007. Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda. (tłum. G. Woroniecka). Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Budajczak, M. 2015. „Tutoring a edukacja domowa”. (w) Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. (red. P. Czekierda, B. Fingas i M. Szala). Warszawa: Wolters Kluwer, str. 169-178.
Czekierda, P. 2015. „Czym jest tutoring?”. (w) Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. (red. P. Czekierda, B. Fingas i M. Szala). Warszawa: Wolters Kluwer, str. 15-35.
Czekierda, P., Budzyński, M., Traczyński, J., Zalewski Z. i A. Zembrzuska (red.). 2009. Tutoring w szkole. Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.
Czekierda, P., Fingas, B. i M. Szala (red.). 2015. Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. Warszawa: Wolters Kluwer.
Dauber, H. 2001. Obszary uczenia się w przyszłości. Perspektywy pedagogiki humanistycznej. (tłum. J. Marnik i M. Wawrzak-Chodaczek). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Erikson, E. 2004. Tożsamość a cykl życia. (tłum. M. Żywiecki). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Fullan, M. 1991. The Meaning of Educational Change. London: Teachers College Press.
Grzegorczyk, G. 2016. „Tutoring w perspektywie kontekstowo-ekologicznej”. (w) W trosce o jakość w ilości. Tutoring oksfordzki w Uniwersytecie Gdańskim. (red. B. Karpińska-Musiał). Kraków: Wydawnictwo LIBRON, str. 95-112.
Gut, A. 2013. „Rola języka w poznaniu”. (w) Przewodnik po epistemologii. (red. R. Ziemińska). Kraków: Wydawnictwo WAM, str. 381-422.
Hymes, D. 1972. „On communicative competence”. (w) Sociolinguistics. (red. J. B. Pride i J. Holmes). Harmondsworth, str. 269-293.
Jendza, J. 2016. „Tutoring w uniwersytecie – pomiędzy nabywaniem a tworzeniem znaczeń w procesie studiowania”. (w) W trosce o jakość w ilości. Tutoring oksfordzki w Uniwersytecie Gdańskim. (red. B. Karpińska-Musiał). Kraków: Wydawnictwo LIBRON, str. 29-60.
Karpińska-Musiał, B. 2015. „Tutoring akademicki – pomiędzy epistemą a doxą. Tożsamość metody w kontekście kształcenia uniwersyteckiego”. (w) Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. ( red. P. Czekierda, B. Fingas i M. Szala). Warszawa: Wolters Kluwer, str. 123-139.
Karpińska-Musiał, B. 2016a. Edukacja spersonalizowana w uniwersytecie. Ideologia – instytucja – dydaktyka – tutor. Kraków: Wydawnictwo LIBRON.
Karpińska-Musiał, B. 2016b. (red.) W trosce o jakość w ilości. Tutoring oksfordzki w Uniwersytecie Gdańskim. Kraków: Wydawnictwo LIBRON.
Karpińska-Musiał, B. 2016c. (red.) Studenckim piórem w tutorskim kałamarzu. Tutoring akademicki w Uniwersytecie Gdańskim. Kraków: Wydawnictwo LIBRON.
Karpińska-Musiał, B. i A. Dziedziczak-Foltyn. 2014. „At Student’s service – Tutoring and Coaching as innovative methods of academic education in Poland” EDULEARN 14 – ELECTRONIC IATED PROCEEDINGS. http://www.projektiq.ug.edu.pl/wp-content/ uploads/2014/03/At-students-service-BKMusia%C5%82-ADFoltyn.pdf [6.02.2017].
Karpińska-Musiał, B. i I. Orchowska. 2014. „Świadomość przedmiotowa i epistemologiczna nauczyciela-refleksyjnego praktyka z perspektywy polskiej glottodydaktyki”. Neofilolog 43(1): 25-38.
Karpińska-Musiał, B. i I. Orchowska. 2015. „Profesjonalizm nauczyciela akademickiego na studiach neofilologicznych w Polsce wobec zjawiska wielodyskursywności w glottodydaktyce”. Neofilolog 45(2): 245-257.
Klus-Stańska, D. 2010. Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Komorowska, H. 1999. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: WSiP.
Kowalczuk-Walędziak, M. 2015. „Badania tutoringu w opinii nauczycieli akademickich – perła z lamusa czy perła do lamusa?”. (w) Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. (red. P. Czekierda, B. Fingas i M. Szala). Warszawa: Wolters Kluwer, str. 140-158.
Krashen, S.1985. The Input Hypothesis: Issues and Implications. London: Longman.
Mead, G. H. 1975. Umysł, osobowość, społeczeństwo. (tłum. Z. Wolińska). Warszawa: PWN.
Mihułka, K. 2015. „Naturalna komunikacja na lekcji języka obcego – stan rzeczywisty czy niedościgniony cel?”. Języki Obce w Szkole 2/2015: 82-89.
Niżegorodcew, A. 1991. Dyskurs interakcyjny a kompetencja komunikacyjna w języku obcym. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Ostrowska, U. 2011. „Dyskurs w edukacji akademickiej”. Przegląd Pedagogiczny 1(25): 258-266.
Pałuszyńska, E. 2011. „Tekst, sytuacja, kontekst w dyskusji”. (w) Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego – 3. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, t. 18. (red. B. Grochala i M. Wojenka-Karasek), str. 43-53.
Paprzycka, K. 2013. „Pojęcie wiedzy”. (w) Przewodnik po epistemologii. (red. R. Ziemińska). Kraków: Wydawnictwo WAM, str. 176-150.
Piaget, J. 1966. Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa: PWN.
Ricoeur, P. 2005. O sobie samym jako innym. (tłum. B. Chełstowski). Warszawa: PWN.
Sajdak, A. 2013. Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Sarnat-Ciastko, A. 2015. Tutoring w polskiej szkole. Warszawa: Difin S.A.
Schön, D. A. 1983. The Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. New York: Basic Books.
Seretny, A. 2014. „Rola efektu zwrotnego w dydaktycznym dyskursie interakcyjnym”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, t. 21, str. 37-50.
Wacquant, L. 2012. „Trzy kroki w stronę historycznej antropologii faktycznie istniejącego neoliberalizmu”. Praktyka Teoretyczna nr 5: 129-151.
Lizenz
Copyright (c) 2017 Beata Karpińska-Musiał
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Autoren:
Die Autoren der zur Veröffentlichung in der Zeitschrift Neofilolog angenommenen Texte sind verpflichtet, den Vertrag über die Erteilung einer kostenlosen Lizenz für die Werke mit der Verpflichtung zur Erteilung einer Sublizenz CC auszufüllen, zu unterzeichnen und an die Adresse der Redaktion zurückzusenden.
Gemäß Vertrag erteilen die Autoren auf die in der Zeitschrift Neofilolog veröffentlichten Texte der Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań eine nicht exklusive und kostenlose Lizenz und erlauben die Verwendung der Sublizenz Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Die Autoren behalten das Recht zur weiteren freien Verfügung über das Werk.
Benutzer:
Interessierte Onlinebenutzer dürfen die seit 2017 veröffentlichten Werke unter folgenden Bedingungen nutzen:
- Anerkennung der Urheberschaft - die Verpflichtung, zusammen mit dem verbreiteten Werk Informationen über die Urheberschaft, den Titel, die Quelle (Links zum Originalwerk, DOI) und die Lizenz selbst bereitzustellen;
- ohne Schaffung abgeleiteter Werke - das Werk muss in seiner ursprünglichen Form erhalten bleiben, ohne Zustimmung des Autors dürfen keine Studien, beispielsweise Übersetzungen, verbreitet werden.
Die Urheberrechte aller veröffentlichen Texte sind vorbehalten.
Sonstige:
Die Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań behält das Recht auf die Zeitschrift als Gesamtheit (Layout, Grafik, Titel, Umschlagsprojekt, Logo usw.).