Nr 22 (2022): Eko, eko... ekopoetyka, ekopsychologia, światy literackie i psyche
Eko, eko... ekopoetyka, ekopsychologia, światy literackie i psyche

Tematyka 22 numeru PSS Eko, eko… ekopoetyka, ekopsychologia: światy literackie i psyche obejmuje przestrzeń spotkań literatury ekologicznej i ekopsychologii. Dążenie do łączenia nauk, o czym mówi np. Edward O. Wilson w Konsiliencja. Jedność wiedzy, znajduje odzwierciedlenie we wszystkich nazwach nowych dyscyplin, które zwracają się ku ekologii. Tak też było w przypadku ekopsychologii, którą Theodore Roszak w 1992 roku zapoczątkował w książce The Voice of the Earth: An Exploration of Ecopsychology. Wykorzystując założenia ekologii i psychologii bada ona relacje między ludźmi i światem przyrody oraz rozwija sposoby poszerzania emocjonalnej więzi między jednostką i przyrodą, dzięki czemu pomaga człowiekowi w rozwoju zrównoważonego sposobu życia i eliminacji wyobcowania z natury (np. Roszak 1995).

Literatura ekologiczna i ekopoetyka to pojęcia graniczne lub obszar styku kreacji dzieł literackich, ze szczególnym zwrotem ku po/etyce, i ekologicznych wysiłków podejmowanych dzisiaj w antropocenie, nakierowanych na naszą Ziemię dom lub, jak trafnie stwierdził Jonathan Skinner, redaktor czasopisma Ecopoetics, ekopoetyka jest tworzeniem domu. Rozciągając się między literaturą antropoceńską, ekofenomenologią, ekokrytyką i ekomelancholią, literatura ekologiczna oferuje przestrzeń dla różnych interpretacji i analiz wzajemnego przenikania się słów, sztuki, ekologii i przyrody.

W tej propozycji tematycznej chcemy powiązać słowo i psychikę (badania obejmują ekopoetykę, ekologiczną literaturę i ekopsychologię) zwłaszcza w kontekście pandemii (2020–2021), która – wszystko na to wskazuje – w sposób fundamentalny zmieni nasz stosunek do stref kontaktowych natury i kultury, włączając posthumanizm i transhumanizm. Wymienione terminy podlegają eksplikacji w ramach wielu teorii oraz styków świata ludzkiego i świata więcej-niż-ludzkiego, można więc obserwować różnorodne aspekty stosunku do ekołączenia i dzielenia, literatury i kulturowej botaniki, technologii, robotów i cyborgów oraz postpandemicznego świata antropocenu z wszystkimi wariantami kapitalocenu i odpadocenu  (wastocene), jak definiuje go Marco Armiero. Zapraszamy do opracowania podjęcia wymienionych zagadnień w odniesieniu do słowiańskiego obszaru kulturowego i językowego.

Tytułowa dźwięczna fraza Eko, eko odsyła do zabawnej kultowej książki dla dzieci Hrvoja Hitreca, do abrewiatury czasopisma naukowego „Ekonomska i ekohistorija“ oraz do performansu Tajči Čekady Eko/eko – ljudsko mlijekojedino čovjeku svojstveno mlijeko (Eko/eko – ludzkie mleko, jedyne właściwe dla człowieka mleko).

Goran Đurđević, Suzana Marjanić, Krystyna Pieniążek-Marković
9-16
Eko, eko… ekopoetyka, ekopsychologia: światy literackie i psyche
PDF
Goran Đurđević, Suzana Marjanić, Krystyna Pieniążek-Marković
17-24
Eko, eko… ekopoetyka, ekopsychologia: światy literackie i psyche
PDF (English)

Eko, eko… ekopoetyka, ekopsychologia: światy literackie i psyche

Ana Batinić
27-45
Ekokritika i Zarobljenik šumske kuće Anđelke Martić u izdanju Eko Vjeverice ( Ecocriticism and Anđelka Martić’s Prisoner of the Forest House in Eco Squirrel Book Series )
https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.1
PDF (Hrvatski)
Rafaela Božić
47-66
The Motif of Nature in Early Russian Soviet Utopian and Dystopian Novels
https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.2
PDF (English)
Domagoj Brozović
67–81
An Ecocritical Approach to Đuro Sudeta’s Mor—The Original Werewolf Legend
https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.3
PDF (English)
Anna Chudzik
83–107
Obraz ciała ludzkiego i jego relacji z naturą w wypowiedziach zwolenników alternatywnych teorii zdrowotnych
https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.4
PDF
Goran Đurđević
109–127
Zalijepljena priroda: albumi sa sličicama životinjske i biljne tematike u jugoistočnoj Europi iz ekohumanističkog očišta
https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.5
PDF (Hrvatski)
Uroš Đurković
129–140
Ekokritika i geopoetika: ekopsihološki pejzaži
https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.6
PDF (Srpski)
Andrija Filipović
141–159
My Four Dogs: Urban Ecology in Vjeran Miladinović Merlinka’s Terezin sin
https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.7
PDF (English)
Marjetka Golež Kaučič
161–180
A Multi-species World in the Poetry of Alenka Jovanovski and Vesna Liponik
https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.8
PDF (English)
Анна Горнятко-Шумилович
181–194
„Не я тут господар, а природа”. Екоцентричне прочитання творчої спадщини Василя Ткачука
https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.9
PDF (Українська)
Henrietta Mondry
195–215
An Appeal for a Creaturely Attitude to Animals in Vasily Rozanov’s Writing
https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.10
PDF (English)
Sylwia Nowak-Bajcar
217–236
Człowiek, przestrzeń i natura. Boka Kotorska w prozie Nikoli Malovicia
https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.11
PDF
Branislav Oblučar
237–254
Ekopoetika i problem mimeze ( s osvrtom na poeziju Slađana Lipovca )
https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.12
PDF (Hrvatski)
Оксана Пухонська
255–271
Чорнобиль як зона відчуження та самопізнання ( за книгою Маркіяна Камиша Оформляндія, або Прогулянка в Зону )
https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.13
PDF (Українська)
Aljoša Pužar
271–288
O položaju organske neizgrađene prirode u poetici i ideologiji istočnojadranskog futurizma
https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.14
PDF
Vladimira Rezo
289–308
(Bio-/Cyber-/Robo-)technologically Enhanced and Designed “People” in the Most Recent Croatian Dystopian Prose
https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.15
PDF (English)
Лидија Стојановиќ
309–326
Суштина на хармонијата
https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.16
PDF
Svjetlana Sumpor
327–342
Human Attitudes to Nature in Four Stories from The Decameron 2020
https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.17
PDF (English)
Ewa Szperlik
343–361
Morze jako żywioł i przestrzeń konfrontacji natury z kulturą. Ekopoetyka Damira Miloša w utworach Kornatske priče i Meke ulice
https://doi.org/10.14746/pss.2022.22.18
PDF