Abstrakt
This paper tries to answer the question which phonetic parameters are particularly responsible for the sound of German. In particular, the accent-rhythmic structures are discussed. In doing so, we reflect on which factors also shape attitudes and perception of German.
Bibliografia
Becker, T. (2013), Einführung in die Phonetik und Phonologie des Deutschen. Darmstadt: WGB.
Cauneau, I. (1992), Hören – Brummen – Sprechen. Angewandte Phonetik im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. München: Klett.
Dieling, H. (1991), Phonetik im Fremdsprachenunterricht Deutsch. Berlin, München, Wien, New York: Langenscheidt.
Fredrich, R.-B. (1987), Zum Vergleich der „mittleren Sprechstimmlage“ zwischen Deutsch, Ungarisch, Tschechisch, Polnisch und Russisch, (in:) Stock, E. (Hg.), Probleme und sprechwissenschaftliche Methoden der Kommunikationsbefähigung. Halle (Saale): Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, S. 66-74.
Grassegger, H. (2006), Phonetik. Phonologie. Graz: Schulz-Kirchner Verlag.
Hirschfeld, U. (2002), Der Klang des Deutschen, (in:) Anders, L., Biege, A., Bose, I., Keßler, C. (Hg.), Aktuelle Facetten der Sprechwissenschaft. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien: Peter Lang, S. 79-85.
Hirschfeld, U., Neuber, B., Stock, E. (2010), Phonetische Sprechwirkungsforschung im Bereich der interkulturellen Kommunikation – Ansätze und Probleme, (in:) Hirschfeld, U., Stock, E. (Hg), Sprechwissenschaftlich-phonetische Untersuchungen zur interkulturellen Kommunikation Russisch – Deutsch. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien: Peter Lang, S. 43-67.
Lück, K. (1938), Der Mythos vom Deutschen in der polnischen Volksüberlieferung und Literatur. Leipzig: S. Hirzel Verlag.
Majewski, W., Hollien, H., Zalewski, J. (1972), Speaking Fundamental Frequency of Polish Adult Males, „Phonetica, Nr. 25, S. 119-125.
Nebert, A. U. (2010), Vergleich von Stimmlagenhistogrammen Deutsch - Russisch, (in:) Hirschfeld, U., Stock, E. (Hg), Sprechwissenschaftlich-phonetische Untersuchungen zur interkulturellen Kommunikation Russisch – Deutsch. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien: Peter Lang, S. 251-266.
Noack, Ch. (2010): Phonologie. Heidelberg: Universitätsverlag Winter.
Osowicka-Kondratowicz, M. (2016), Tendencje wymawianiowe współczesnej polszczyzny, (in:) Kamińska, B., Milewski, S.(Hg.): Logopedia Artystyczna. Gdańsk: Harmonia, S. 144-167.
Sasińka-Klas T. (2010), Stereotypy i ich odzwierciedlenie w opinii publicznej (in:) red. Kosińska-Metryka, A., Gołaś, M. (Hg.), Mity i stereotypy w polityce. Przeszłość i teraźniejszość. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, S. 7-20.
Sawicka, I. (1995), Fonologia. (in:) Wróbel, H. (Hg.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia. Kraków: Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN, S. 105-195.
Schottelius, J. G. (1663) Ausführliche Arbeit von der teutschen Haubtsprache. Braunschweig: Zilliger.
Steffen-Bagotowa, M. (2000), Struktura akcentowa języka polskiego. Warszawa: PWN.
Stock, E. (1996), Deutsche Intonation. Berlin, München, Wien, New York: Langenscheidt.
Ternes, E. (1976), Probleme der kontrastiven Phonetik. Hamburg: Buske.
Wiese, R. (2011), Phonetik und Phonologie. Paderborn: Wilhelm Fink.
Zacharias, Ch. (1964): Einführung in die Sprecherziehung. Berlin: Volk und Wissen.
Interquellen:
https://www.youtube.com/watch?v=NcxvQI88JRY [DW 13.06.2021]
https://forum.gazeta.pl/forum/w,16,35522499,35522499,Ktory_jezyk_obcy_uwazacie_za_najladniejszy_.html [DW 13.06.2021]
https://www.youtube.com/watch?v=xfUXvgqpUAc [DW 13.06.2021]
https://blog.wdr.de/nollerliest/akzent-ein-gastbeitrag-von-yoko-tawada/ [DW 13.06.2021]
https://www.tekstowo.pl/piosenka,andrzej_rosiewicz,najwiecej_witaminy.html [DW 13.06.2021]
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Robert Skoczek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).