Tom 38 Nr 47 (2025): Faces of Visual History
Faces of Visual History

REDAKTOR NACZELNY:
prof. UAM dr hab. Andrzej Szpulak; Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

REDAKTORZY GOŚCINNI:
dr Piotr Kurpiewski; Zakład Filmu i Mediów, Instytut Badań nad Kulturą, Uniwersytet Gdański
dr Marcin Pigulak; Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Pełny numer
PDF

Faces of Visual History

Redakcja Images
5-6
Wprowadzenie
PDF
Paweł Sołodki
9-24
Mikrohistorie, mikrometraże i mikrodokumenty. O skomplikowanych relacjach historii i form lapidarnych w audiowizualnej kulturze cyfrowej
https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.1
PDF
Elżbieta Durys, Joanna Rydzewska
25-44
Druga wojna światowa w ujęciu transnarodowym: próba poszerzenia grona odbiorców prestiżowych seriali. Przypadek Świata w ogniu (BBC/PBS, 2019‒2023)
https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.2
PDF
Patrycja Wilczyńska, Iwona Leonowicz-Bukała
45-63
Political Contexts and Their Visualizations in the Animated Films of Communist Yugoslavia
https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.3
PDF (English)
Maciej Białous
65-78
Social Attitudes Towards Historical Films in Contemporary Poland
https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.4
PDF (English)
Andrzej Szpulak
79-96
Poza antystalinowskim misterium. Kłopoty ze Sceną Faktu TVP (2006–2010)
https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.5
PDF
Piotr Kurpiewski
97-112
Święty Witold Pilecki wobec bezczelnego Tadeusza „Kosa” Kościuszki. Medialne dyskusje o filmach Kos i Raport Pileckiego z perspektywy politycznej i artystycznej recepcji
https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.6
PDF
Krzysztof Loska
113-127
Głosy z przeszłości: mikrohistoryczne narracje Hou Hsiao-hsiena
https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.7
PDF
Marcin Pigulak
129-153
Narratywizowanie przeszłości w cyfrowym ego-dokumencie na przykładzie gry autobiograficznej Cosmic Top Secret
https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.8
PDF
Marta Maciejewska
155-169
„We wspólnym piekle”. Transnarodowość i nowy sposób prezentowania historii w czeskim kinie na przykładzie Malowanego ptaka Václava Marhoula
https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.9
PDF
Iwona Kolasińska-Pasterczyk
171-192
Średniowieczne uniwersum strachu jako metafora współczesności w parabolicznej opowieści o zniewoleniu przez system (Ciemności kryją ziemię Stanislava Barabáša według Jerzego Andrzejewskiego, 1989)
https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.10
PDF
Wojciech Sławnikowski
193-206
Mityczna historia. Czas w Podróży komediantów i Spojrzeniu Odyseusza Teo Angelopulosa
https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.11
PDF
Małgorzata Radkiewicz
207-219
„Posągi nie umierają”. Filmowa dokumentacja sztuki afrykańskiej jako forma dekolonizacji
https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.12
PDF
Wojciech Sitek
221-237
Symulacja kapitalistycznej gospodarki-świata: Europa Universalis IV
https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.13
PDF
Aleksandra Julia Kaniuk, Kacper Kajetan Kidziak
239-256
Nawigując nurty zbrodni rzeki Jangcy. Analiza historycznej chińskiej gry detektywistycznej Murders on the Yangtze River
https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.14
PDF
Katarzyna Ewa Zielińska
257-275
Persuasion or Story? Historical Spots Bridging Film and Advertising
https://doi.org/10.14746/i.2025.38.47.15
PDF (English)

Noty o autorach

Redakcja Images
317-324
Noty o autorach
PDF PDF (English)