Kultura-Społeczeństwo-Edukacja

Aktualny numer

Tom 27 Nr 1 (2025)
Opublikowany 2025 grudnia 16

„Kultura-Społeczeństwo-Edukacja” jest czasopismem naukowym wydawanym na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w formie półrocznika. Czasopismo istnieje od roku 2012. Artykuły w nim publikowane są w języku polskim oraz angielskim, jak również innych językach kongresowych. Każdy z artykułów zawiera tytuł, jak i streszczenie w języku angielskim. Ponadto, strona internetowa czasopisma także zawiera wersję anglojęzyczną. Rada czasopisma składa się z redaktorów tematycznych. Procedura recenzji publikowana jest w każdym z numerów, jak również dostępna jest na stronie czasopisma. Procedura ta jest zgodna z wytycznymi Ministerstwa Edukacji i Nauki zawartych w publikacji „Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce” z roku 2011. Przesłanie redakcji czasopisma artykułu w celu jego publikacji tożsame jest ze zgodą autora na obowiązującą procedurę recenzji. Redakcja rezerwuje sobie prawo do formalnej oceny nadsyłanych tekstów. Otrzymane teksty zostają przekazane do recenzji dokonywanej przez dwóch recenzentów nie będących członkami rady redakcyjnej. Recenzenci stanowieni są przez samodzielnych pracowników naukowych zatrudnionych w zewnętrznej wobec redakcji instytucji. Otrzymane teksty zawsze przesyłane są do recenzentów z instytucji innej niż instytucja, w której zatrudniony jest autor tekstu. Procedura recenzencka jest zawsze anonimowa zgodnie z zasadami „podwójnie ślepej recenzji” (autorzy i recenzenci nie znają nawzajem swoich personaliów). Autorzy informowani są o wyniku procedury recenzenckiej. Rada czasopisma stosuje także odpowiednie kroki w celu ochrony przed zjawiskiem „ghostwriting” poprzez wymóg złożenia przez autora/autorkę pisemnego oświadczenia wskazującego, które części tekstu zostały przez niego/nią przygotowane w przypadku tekstów z większą niż jeden liczbą autorów (w części teoretycznej koncepcje i idee badawcze, a w części metodologicznej wyniki badań np. statystycznych). Rada czasopisma podejmuje także kroki w celu udoskonalenia tej procedury poprzez zastosowania innych narzędzi tak, aby wspomniane zjawisko całkowicie wyeliminować. Podejmowane są także kroki w celu zamieszczenia na stronie internetowej skróconej wersji tekstów i abstraktów zamieszczanych w każdym z numerów czasopisma.

INDEKSOWANE W:
CEJSH, Index Copernicus, Biblioteka Nauki, Most Wiedzy, WorldCat, Polska Bibliografia Naukowa, ERIH PLUS , THE KEEPERS, ROAD, WIKIDATA, SUDOC, SHERPA ROMEO, OPENALEX, EZB, CROSSREF

WSKAŹNIKI OCENY CZASOPISMA: Punktacja Ministerstwa Edukacji i Nauki: 40

DOI: 10.14746/kse
ISSN (Print): 2300-0422
ISSN (Online): 2719-2717

PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
CC_by-nd/4.0
Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Ogłoszenia

Artykuły

Magdalena Leżucha, Karolina Czerwiec, Małgorzata Nodzyńska-Moroń, Lenka Pasternáková, Emanuel Studnicki, Vladimir Sirotek
7-18
Wiedza i świadomość polskich, czeskich i słowackich studentów na temat zmian hormonalnych w cyklu życia człowieka
PDF
Martyna Jarota
19-38
The conditions of academic education and the methodological preferences of young scientists: A systematic literature review
PDF (English)
Katarzyna Sadowska
39-54
Dziecko w przedszkolu wobec dyrektywności i bezrefleksyjności nauczyciela – oblicza sytuacji trudnych w edukacji przedszkolnej
PDF
Jerzy Luty
55-76
Ontogeneza i filogeneza sztuki: ku naturalistycznemu rozumieniu twórczości w ujęciu Ellen Dissanayake
PDF
Zbigniew Małysz
77-100
Wyruszając w nieznane: ale czy na pewno? Między teorią a praktyką „pisarstwa naukowego” pracy dyplomowej (na przykładzie psychologii)
PDF
Grażyna Teusz, Leszek Teusz
101-110
Obraz człowieka w „lustrze” edukacyjnego, filozoficznego i literackiego doświadczenia
PDF
Agnieszka Skowrońska-Pućka, Żaneta Garbacik
111-132
Radzenie sobie ze stresem wśród młodzieży wielkopolskiej – przegląd problemów i strategii
PDF
Sonia Dzierzyńska-Breś
133-147
Pomiędzy kryzysem, a szansą - koncepcja rezyliencji w rodzinie
PDF
Marta Makowska
149-164
Medycyna: powołanie czy kalkulacja? Motywy wyboru studiów medycznych w świetle badań jakościowych
PDF
Izabella Gałuszka
165-186
Planowanie przez rodziców przyszłości ich dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną a wsparcie społeczne
PDF
Mikołaj Piotrowski
187-195
Automatyczne tłumaczenie treści historycznych jako metoda przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu na przykładzie wybranej aplikacji edukacyjnej
PDF
Marta Czapnik-Jurak
197-211
The Czas w życiu osób w kryzysie bezdomności
PDF
Ilona Nędzi
213-228
Homogenizacja kultury – utopia czy rzeczywistość? Krytyczne spojrzenie na tezę Francisa Fukuyamy
PDF
Karol Sudewicz, Stanisława Nazaruk
229-243
Możliwości budowania i utrzymania relacji w społeczności wirtualnej studentów jako odbiorców medialnych w erze Web 2.0
PDF
Anna Wdowczyk
245-255
Czarty, kozły, zołzy i czarownice. Odczytanie powieści Salamandra Stefana Grabińskiego w kontekście Nocy Kupały
PDF
Ewa Kozik
257-277
„Niewidzialny” ból – wykluczenie społeczne pacjentek z endometriozą. Analiza jakościowa
PDF
Dagmara Mętel, Joanna Krotofil, Dorota Wójciak
279-295
Poświęcenie, powołanie i cud w narracjach młodych katolickich matek o własnym macierzyństwie
PDF
Agnieszka Ochman
297-314
Wspieranie postawy twórczej rodziców dzieci z niepełnosprawnością poprzez arteterapię
PDF
Wyświetl wszystkie wydania